Helt utan avlösning får Scanias experimentella självkörande lastbilar numera avverka hela E4-sträckan Södertälje–Jönköping. Detta efter att Transportstyrelsen utökat sitt tillstånd.
Tidigare måste övervakaren greppa ratten i ett antal korsningar och rondeller i bland annat Nyköping.
Lastbilarna har rullat på E4:an mellan Södertälje och Jönköping sedan i fjol.
I förarstolen sitter en chaufför och övervakar, beredd att gripa in. Intill sitter en provningsingenjör med uppgift att övervaka och verifiera den information som överförs till bilen från dess sensorer.
Scania utvecklar självkörning mellan omlastningscentraler – hubb-till-hubb – på motorväg. Det är en lägre hängande frukt än självkörning på vägar med dubbelriktad trafik och i tätort.
En frukt som förmodligen kommer att mogna ännu tidigare är självkörning inom slutna områden som gruvor och terminaler, något som Scania började testa redan år 2017.
Poängen med självkörande transport är bland annat att den kan optimeras för att förbruka lite energi, och kan äga rum nattetid då det inte är så mycket trafik.
Scanias utveckling sker i samarbete med amerikansk-kinesiska Tusimple.