JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Kinesiska biltillverkaren Nio avslöjar sina utvecklingsplaner för det lilla stora elbilslandet Norge – Nios första anhalt i dess expansion utanför Asien av elbilar som byter batteri på fem minuter.

Idag har Nio bara en batterimack och en visningshall i Norge. Tjugo batterimackar ska finnas på plats innan året är slut, och visningshallen i Oslo ska kompletteras med ytterligare tre på andra orter.

En Nio-visningshall i Bergen ska öppnas under tredje kvartalet, ett år efter att den första i Norge, i Oslo. Ytterligare två visningshallar ska öppnas på andra orter under fjärde kvartalet.

Hela 83 procent av nybilsförsäljningen i Norge i år fram till och med april var elbilar. 90 procent om du inkluderar laddbara hybrider.

Men för Nio är Norge förstås en liten marknad i jämförelse med Kina. I Norge firade Nio sin femhundrade sålda bil den 12 maj, medan Nio globalt säljer tiotusen bilar per månad.

De säljs huvudsakligen i Kina. Nios expansion till Europa och USA har nätt och jämt inletts.

I Kina satsar regeringen och företag i ekosystemet på batteribyten inom såväl person- som och godstransport. Idén i sig är gammal, men som trend är den ny. Nio är den som främst nu introducerar den i personbilar i Europa.

Nio har idag, ett år efter sitt inträde på den norska marknaden, 70 anställda i Norge, och räknar med att ha 100 i slutet av året.

Källa: CNEV Post

Jan Tångring rekommenderar:
Webinarium om batteribyte på onsdag
Hälften av de 10 500 elektriska tunga lastbilar som såldes i fjol i Kina kunde göra batteribyte. Idén gör comeback i landet som enligt Elon Musk leder utvecklingen inom elektriska fordon.

Lär dig mer på ett webinarium den 1 juni. Medverkar gör bland annat Trafikverket, VTI och Högskolan i Halmstad. Anmäl dig här.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus