Kinesiska biltillverkaren Nio avslöjar sina utvecklingsplaner för det lilla stora elbilslandet Norge – Nios första anhalt i dess expansion utanför Asien av elbilar som byter batteri på fem minuter.
Idag har Nio bara en batterimack och en visningshall i Norge. Tjugo batterimackar ska finnas på plats innan året är slut, och visningshallen i Oslo ska kompletteras med ytterligare tre på andra orter.
En Nio-visningshall i Bergen ska öppnas under tredje kvartalet, ett år efter att den första i Norge, i Oslo. Ytterligare två visningshallar ska öppnas på andra orter under fjärde kvartalet.
Hela 83 procent av nybilsförsäljningen i Norge i år fram till och med april var elbilar. 90 procent om du inkluderar laddbara hybrider.
Men för Nio är Norge förstås en liten marknad i jämförelse med Kina. I Norge firade Nio sin femhundrade sålda bil den 12 maj, medan Nio globalt säljer tiotusen bilar per månad.
De säljs huvudsakligen i Kina. Nios expansion till Europa och USA har nätt och jämt inletts.
I Kina satsar regeringen och företag i ekosystemet på batteribyten inom såväl person- som och godstransport. Idén i sig är gammal, men som trend är den ny. Nio är den som främst nu introducerar den i personbilar i Europa.
Nio har idag, ett år efter sitt inträde på den norska marknaden, 70 anställda i Norge, och räknar med att ha 100 i slutet av året.
Källa: CNEV Post
Jan Tångring rekommenderar: Lär dig mer på ett webinarium den 1 juni. Medverkar gör bland annat Trafikverket, VTI och Högskolan i Halmstad. Anmäl dig här. |