Om ingen backar från nuvarande planer kommer vi om några år att se en dramatisk överetablering av kapacitet för batteriåtervinning både i Europa och i Nordamerika. Det konstateras i en rapport från Hans Eric Melin på konsultbolaget Circular Energy Storage.
Bristande återvinning av elbilsbatterier är inget du behöver oroa dig för just nu. Tvärtom väntar en huggsexa och förmodligen prisstegringar på de förbukade batterier som går att få tag på.
Det är slutsatsen i den senaste rapporten från Hans Eric Melin. Han har en väl avgränsad specialitet: att hålla koll på de aktörer, stora som små, som är verksamma i batteriekosystemet under den sista fasen av litiumjonbatteriets livscykel, alltså återvinning och återanvändning. Hur länge lever batteriverktyg och elbilar och vart tar de och deras batterier vägen därefter – vart går flödena och i vilka volymer?
I sin senaste rapport sammanställer han hur det ser ut fram till 2030 vad gäller ”kapacitet för återvinning av liiumjonbatterier”.
I nuläget verkar det som att kapaciteten i Europa kommer att växa till 159 procent av behovet allteftersom den byggs ut. I Nordamerika kommer överskottet att växa till hela 183 procent.
Detta gäller givet att aktörernas alla nuvarande annonserade planer realiseras.
Men vi får väl se – rapporten kanske blir delvis självnegerande? En del av aktörerna kommer kanske att läsa den och dra i tyglarna.
En del av orsaken till den kommande överkapaciteten är du bekant med. Komponentbrist och krig har bromsat elbilsproduktionen. Det kommer att leda till att begagnade bilar kommer att hållas kvar i trafik längre och det kommer att dröja längre tid innan deras batterier blir föremål för återvinning.
Du känner kanske också till de stora prisstegringarna på litium och andra batteriråämen? De har bland annat fått som konsekvens att battericellstillverkare just nu trimmar sina processer för att färre celler ska behöva kasseras under tillverkning. En icke obetydlig andel av det som ”återvinns” är i själva verket skrot från tillverkningen.
Samtidigt som dessa flaskhalsar dykt upp har ett flertal aktörer annonserat nya planer på återvinning under det halvår som gått sedan den förra prognosen. Detta är det som skapar allra den största skillnaden mot den förra prognosen.
Det finns för övrigt även en risk att europeiska och nordamerikanska biltillverkare överskattar sin framtida marknadsandel och därmed även överskattar sitt behov av återvinning. Det är inte första gången som Hans Eric Melin levererar den varningen. Han påpekar att av världens 20 bäst säljande elbilar är det endast två som använder batterier producerade i Nordamerika (Två Teslor) och två i Europa (En VW och en Ford).
Under de allra närmaste åren råder ingen överkapacitet. Tvärtom kommer det att finnas en underkapacitet i både Nordamerika och Europa. Det beror på att aktörer underskattat tiden det tar att etablera sig, exempelvis att få tillstånd att hantera giftiga material och att ta anläggningen i drift.
Läs en sammafattning av rapporten här (länk).