Fabriken i Nysa i Polen började byggas 2019 och nu har bandet klippts. Produktion i Umicores fabrik för katodmaterial startade försiktigt redan i somras.
Fabriken är inte bara belgiska Umicores första katodmaterialfabrik, utan även Europas första.
Idag har anläggningen 230 anställda. Volymerna väntas ha vuxit till katodmaterial för motsvarande 20 GWh battericeller till slutet av nästa år.
År 2024 ska det producerade materialet räcka till 40 GWh batterier och ”under andra halvan av decenniet” ska volymen vara 200 GWh.
Polsk energi har ett dåligt klimatavtryck, men energin till den här anläggningen kommer att alstras i en egen vindkraftspark.
Det byggs battericellsfabriker i Europa så det står härliga till. Men cellfabriker i all ära – de behöver material att bygga cellerna av. En av de centrala ingredienserna är katodmaterial och det är vad Umicore nu börjat producera i Nysa.
Umicore planerar att vara involverat i produktionen av motsvarande 400 GWh katodmaterial fram till 2030, i anläggningar inte bara i Europa utan även i Asien och Kanada.
En stor del av den volymen kommer att produceras för Volkswagen, världens största biltillverkare. De två har just skrivit ett samriskavtal om 160 GWh/år.
VW investerar 30 miljarder kronor och år 2025 ska företaget kunna mata sin battericellsfabrik i Salzgitter med katodmaterial från Umicore. År 2026 ska leveransvolymen vara 40 GWh och ”i slutet av decenniet” ska den vara 160 GWh.
Materialet till VW kommer kanske att produceras i Nysa, eller kanske inte. Enligt Umicore vore det logiskt, och beslut ska fattas snart har Umicore sagt sagt till nyhetsbyrån Reuters.
VW representeras av sitt dotterbolag Powerco som är det bolag som skapades i juli för att driva hela VW:s batteriverksamhet, även cellfabrikerna.
Här kan du ser fabriken Polen växa fram mellan 2019 och idag: