Tyska Volkswagens bilar i Kina kommer att göra självkörning på kinesisk hårdvara och på kinesiska algoritmer. Detta efter en investering på 2,3 miljarder euro i ett bolag som ska samägas med kinesiska Horizon Robotics.
Bolaget ska utveckla system för självkörning och förarassistans. Ett av målen är ett eget självkörningschip.
Lösningarna ska användas i de modeller VW säljer i Kina, som är VW:s största marknad. Den står för 40 procent av den totala försäljning.
Företagets eget mjukvarudotterbolag Cariad får en nyckelroll med 60 procent av ägandet av bolaget, som kommer att börja existera nästa år.
Horizon har sedan tidigare Intel bland sina investerare, liksom Hillhouse och BYD. Volkswagen får en plats i Horizons styrelse.
VW har redan liknande samarbeten med Qualcomm i Nordamerika och med ST Microelectronics i Europa.
Företaget har fler joint ventures i Kinas fordonsindustri, bland annat med med fordonstillverkarna JAC, SAIC Group och FAW Group.
Kinesiska Horizon Robotics utvecklar sedan tidigare system för ADAS och självkörning och äger bland annat en proccessorfamlj som heter Journey – i en självkörningsdator på bilden ovan. Journey 5 på 128 Tops ska användas i ett fordon som BYD lanserar nästa år. En Journey 6 på 400 Tops finns i färdplanen.