Amerikanska General Motors robottaxibolag Cruise har sedan 2019 utvecklat en egen självkörningsdator. Det är billigast och snabbast, enligt företaget. På sikt ingår en egen processor.
För några år sedan hörde sig Cruise för i ekosystemet om det fanns någon som kunde tänka sig att leverera en självkörningsdator enligt specifikation.
Men Cruise fick inget bra napp. Det som erbjöds var för dyrt, för otympligt, för strömslukande, för ömtåligt eller försent.
I alla fall om man får tro Carl Jenkins, Cruise hårdvaruchef. Han namnger tre företag som han anser inte kunde uppfylla kraven: Bosch, Continental och ZF.
En första egen datorprototyp vid namn C5 används redan i Cruise robotaxi. Den kommer att följas av C6 och därefter C7. Den sistnämnda kommer att använda en egenutvecklad processor kalla Dune.
Cruise utvecklar även egen kamera, radar och korthållslidar. Totalt 550 personer jobbar i Carl Jenkins i projekt.
Den kommersiella marknaden för självkörningsprocessorer domineras av amerikanska Nvidia. Mobileye och Qualcomm försöker ta sig in.
Cruise hamnar i samma sällskap som Apple och Tesla som utvecklar egna självkörningsdatorer på egna processorer. Tesla använder redan sin och den ska i princip gå att licensera, men Elektroniktidningen känner inte till att någon gör det.
Sedan Elektroniktidningen gjorde sin senaste översikt över självkörningsdatorer har flera stycken kinesiska initiativ börjat låta tala om sig. Huawei, Cambricon, Black Sesame, Biren och Horizon utvecklar processorer och/eller datorer för förarstöd och självkörning. Tyska Volkswagen har ett projekt med den sistnämnda.
Problemet för kineserna är att USA stoppar landet från att tillverka och använda de mest avancerade beräkningskretsarna, och de används i självkörningsdatorerna.