Idag kalibreras däcktrycksövervakningen manuellt på varje ny lastbil som tillverkas och görs om varje gång ett däck byts ut. Volvoingenjören Roman Iustin kom på hur man kunde automatisera processen. Lösningen knoppas nu av i Fyrqom tillsammans med konsultbolaget Qamcom.
I personbilar är det vanligt med övervakning av däcktrycket för att förhindra olyckor men ännu är det inte särskilt förekommande i lastbilar. Från kommer 2024 det dock ett krav för både lastbilar och trailers.
Idag måste däcktrycksövervakningen kalibreras manuellt på varje ny lastbil och sedan göras om så fort ett däck byts ut. Roman Iustin har lyckats automatiserat kalibreringsprocessen och fick hjälp av Volvo att test sina vingar inom ramen för CampX som är koncernens globala arena för teknik- och affärsinnovation.
Bland annat validerades lösningen och affärsmöjligheterna bedömdes. Eftersom hans idé inte är helt i linje med Volvokoncernens kärnverksamhet så knoppades verksamheten nu av i ett separat bolag tillsammans med konsultbolaget Qamcom som samtidigt går in som delägare.