JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Idag är det ofta Excelark, sökningar på webbsidor och epost som används när det är dags att ta fram en offert på ett nytt kort. Amerikanska Calcuquote vill ersätta det med ett webbaserat verktyg som i bästa fall kan leverera ett resultat på mindre än en timme.

– Jag tänkte att det måste finnas ett bättre sätt, säger Chintan Sutaria som grundade Calcuquote år 2014 när vi träffas på jättemässan Electronica där företetaget ställer ut för första gången.

Han arbetade på Digi-Key och såg hur kunderna slet med materiallistor i Excel, webbsökningar och mailkonversationer med olika komponentleverantörer som sedan fick jämföras och sammanställas manuellt för att skapa offerterna. Ett arbete som både var arbetsintensivt och segdraget.

– Det vi har gjort är att skapa ett system som sköter allt detta, tar reda på kostnaden för komponenterna och hur mycket arbete som behövs, maskintid, overhead, märkning, packning och allt annat som ska göras.

Idag har företaget runt 250 kunder i 30 länder. Majoriteten är EMS-företag men på kundlistan finns även några OEM-företag med egen produktion.

– De flesta är i USA där vi började, men runt 75 finns i Europa.

Svenska Note tillhör den senare skaran, företaget har användt Calcuquote i ungefär fyra månader.

– De använder det för alla sina sajter men vi har också andra svenska kunder. Och flera kunder i Finland, några som är stora.

Normalt används verktyget internt på företagen men det finns också några kontraktstillverkare som gjort det tillgängligt för sina kunder via den egna webbportalen.

– Då kan de kan logga in och ladda upp alla underlag och sedan beställa direkt från webbsidan med ett kreditkort, säger Chintan Sutaria.

För att få priser på komponenter har Calcuquote avtal med de flesta större distributörer inklusive Arrow, Avnet, Future, Mouser, TTI och Digi-Key. Har kunden en annan preferens eller ett specialavtal går det att addera så länge distributören har ett API som Calcuquotes mjukvara kan prata med.

Det finns också möjlighet att addera funktioner som att undersöka om någon komponent är gammal och snart kommer att sluta tillverkas. Förutom att distributörerna kan ha viss information kan kunderna addera kopplingar till specialister på området som Z2data och Siliconexpert.

– Alla vill ha det men ingen vill betala.

Den som ska ta fram en offert går in via sin webbläsare och laddar upp materiallistan. I det molnbaserade verktyget har kunden lagt in uppgifter om vilka distributörer som ska kontaktas, om den specifika kunden har ett speciellt avtal med någon eller några distributörer, underlag för att beräkna arbetskostnad, maskinkostnader och annat som är specifikt för företaget.

– Vi skapar en materiallista med priser och vilka leverantörer som har vad.

Priserna är kopplade till ett offertnummer och gäller normalt i 30 dagar, som vilken offert som helt. Däremot finns det inga garantier för att komponenterna finns på hyllan den dag de beställs.

För den som så önskar går det också att få offert på mönsterkort genom att ladda upp en Gerberfil eller motsvarande.

Kunderna betalar en månadskostnad oberoende av hur mycket tid de spenderar med verktyget. De kan också säga upp abonnemanget med kort varsel.

– Det är inte många som gjort det, de blir beroende av hastigheten. Och de ser ett produktivitetslyft på mellan sex och 15 procent, säger Chintan Sutaria.

Företaget är privatägt med finska Elisa som huvudägare (51 procent). Operatören har en division som sysslar med industriautomation och Calcuquote är ett av fem bolag som Elisa investerat i.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus