De svenska bolagen Pricer och Epishine ska samarbeta kring solcellsdrivna hyllkantsetiketter. Målet är att slippa batteriet.
Pricer är en av de större leverantörerna av uppkopplade hyllkantsetiketter som visar priset på en vara. Kommunikationen sker med IR-ljus. Företaget vill nu ta bort batteriet genom att addera uppstartsbolaget Epishines solcell som genererar ström från inomhusbelysningen.
– Vi säljer mer än 30 miljoner elektroniska hyllkantsetiketter varje år och inser vilken positiv inverkan som alternativa energikällor kan få för detaljhandelns hållbarhetsmål, säger Pricers Chris Chalkitis i ett pressmeddelande.
Epishines inomhussolceller är helt giftfria vilket gör dem säkra att använda i alla miljöer, något som är särskilt viktigt för livsmedelsindustrin och för produkter som används nära människor och mat. Elektroniska hyllkantsetiketter integrerade med Epishines lösning kommer att kunna fungera utan batterier, vilket ger längre livslängd.