En elektrisk fordonsflotta på textilserviceföretaget Elis ska ställa sig till elnätets förfogande genom att anpassa sin laddning till nätets behov. Det är laddoperatören Mer som använder ett upplägg från företaget Vialumina.
Det här är ett pilotprojekt. Förhoppningen är att kunna vidareutveckla lösningen till ett kommersiellt erbjudande i närtid.
Elis fordon ska kopplas upp mot elnätets så kallade flexmarknad där förbrukare kan få betalt för att hålla tillbaka sin efterfrågan när nätet är hårt belastat.
Detta kostnadsoptimerar laddningen som dessutom blir effektivare, till glädje för klimatet. Och så förvandlar Elis sina elfordon till en inkomstkälla.
Ett bivillkor är förstås att Elis verksamhet forsätter att fungera
– Detta kräver att man kopplar upp förare, elbilar, laddare och elnätet mot samma system – och det är vad vi håller på att testa nu, förklarar Vialuminas vd Pontus Frohde.
Projektet kommer att utföras i verklig miljö på en av Elis anläggningar.
– Behovet av resurskapacitet för att stötta det svenska elnätet är stort och eldrivna fordonsflottor kopplade till elnätet, det som kallas Vehicle To Grid (V2G), kommer att spela en viktig roll i framtiden, säger Pontus Frohde.
Genom att aktörer på det här sättet går samman blir det enklare att elektrifiera fordonsflottorna, enligt laddoperatören Mer.
– Elis är ett bra exempel på ett företag med en tydlig ambition att driva utvecklingen för ‘electrified last mile delivery’ i Sverige och som också nyttjar innovativ teknik för att få avkastning på sista raden, säger Johan Q Flodberg på Mer Sverige.
Elis Textil Service hyr ut textilier till olika industrier och branscher och ansvarar för att hämta, tvätta, laga och leverera dem – vilket kräver dagliga transporter.
Vialumina grundades 2020 och har tidigare bland annat hjälpt optimera batteribyten i Foodoras leveransmopeder i Göteborg, ett projekt vi skrev om här.
Vialumina beskriver sig på följande sätt: Vi förser ägare till fordonsflottor och deras förare med digitala verktyg för att säkerställa optimal effekt och att kunna ta datadrivna beslut om hur flottorna bäst bör driftas på daglig basis – och utvecklas på lång sikt.
Mer Sverige är en del av den europeiska laddkoncernen Mer. Företaget driver inte bara ett rikstäckande publikt laddnätverk utan erbjuder även laddlösningar för privatpersoner, företag, fastighetsägare, distributions- och transportbranschen samt bostadsrättsföreningar.