Igår invigdes det tredje av Seels testbäddar, den i Borås. Labbet har fokus på säkerhetskritisk provning av batterier.
Redan hösten 2017 lanserades planer på en svensk testbädd för elfordon men ingen hade en tanke på att det kinesiska ägandet i tre av bolagen bakom förslaget skulle kunna utgöra ett problem. Det tog EU över två år att fundera på om det var ok att använda 575 statliga miljoner till projektet.
Pandemin har därefter bidragit ytterligare till förseningen, men 1 september invigdes lokalerna i Göteborg, den 15 septemberg labbet i Nykvarn och igår enheten i Borås
– Det är den enskilt största investeringen som Rise gjort och en internationellt konkurrenskraftig anläggning där det yttersta målet är att stärka svensk konkurrenskraft, sade forskningsinstitutets vd Pia Sandvik i samband med invigningen av verksamheten i Nykvarn.
Seel, eller Swedish Electric Transport Laboratory, ägs gemensamt av Rise och Chalmers via ett separat bolag. Från start finns 17 deltagare från sju medlemsstater och budgeten är på 1,6 miljarder kronor.
I Borås går det att testa alla typer av batterier och batteripack i en kontrollerbar och repeterbar inomhusmiljö. Det går att utsätta dem för olika påfrestningar så som extrema temperaturer, brand, vibrationer och mekaniska stötar.
Labbet är explosionssäkert så det går att pressa batterierna till det yttersta för att säkerställa att de är säkra inför marknadsintroduktion.
Allt görs med mesta möjliga omtanke om miljön vilket inbegriper en avancerade reningsprocess av rökgaser och släckvatten.