Kinesiska Dongfeng vill bygga en elbilsfabrik i Italien. Det skulle i så fall bli den tredje kinesiska elbilstillverkaren med tillverkning i Europa.
Fabrikens årskapacitet blir 100 000 fordon, enligt vad Dongfeng sade i april när planerna var preliminära.
Genom tillverkning i EU slipper kinesiska bolag de strafftullar som EU planerar att införa för elbilar tillverkade i Kina.
Enligt nyhetsbyrån Reuters är förhandlingarna med Italien nu långt framskridna. Kvarstående frågor handlar exempelvis om villkor för bidrag.
Dongfeng ska etablera försäljning i Tyskland, Italien, Spanien och Schweiz med elbilsmärken som Voyah och Mhero. Företaget har försäljning i Skandinavien idag.
Den enda volymtillverkare som har tillverkning i Italien idag är Stellantis. Men Italien vill nu ha mer produktion och sägs också ha förhandlat med kinesiska Chery.
Chery å sin sida tycks dock ha bestämt sig för Spanien. Dess första europeiska elbilsfabrik byggs i alla fall i Zona Franca, Barcelona. Avtalet undertecknades i april.
I samarbete med det katalanska företaget Ebro EV-Motors ska Chery dels tillverka sitt eget märke Omoda och dels modeller från Ebro. Tillverkningen ska i en anläggning tidigare disponerad av Nissan. 150 000 fordon ska tillverkas år 2029.
Den tredje kinesen som etablerar tillverkning i Europa är BYD som bygger sin första europeiska elbilsfabrik i ungerska Szeged. Sedan 2016 tillverkar BYD elbussar i Komárom i Ungern.
BYD bygger samtidigt en elbilsfabrik i Manisa i Turkiet, en investering på en miljard dollar. Årskapaciteten ska vara 150 000 fordon. Avtalet skrevs under förra veckan. Turkiet har en tullunion med EU.
Nästa företag att hålla ögonen på kan vara Great Wall Motors, Nio och Xpeng som alla har försäljning i Europa. Håll även ögonen på – Marocko. Det ligger inte i Europa, men har frihandelsavtal med både Europa och USA, vilket gör att landet just nu får stora investeringar från Kina inom elfordonssektorn.