Xpeng är nästa kinesiska elbilstillverkare att snegla på Europa för elbilstillverkning. Syftet är att komma runt EU:s strafftullar.
Företagets vd He Xiaopeng uppger i en intervju med nyhetsbyrån Bloomberg att Xpeng skulle kunna starta tillverkning i EU. Han redovisar inte mer konkreta planer än så.
Export av Xpeng-elbilar från Kina til EU kommer snart att kosta 21,3 procent i strafftullar utöver den normala tullen på tio procent.** Xpeng kommer att möta detta genom att sänka sina vinstmarginaler – liksom andra kineiska fordonstillverkarna tar Xpeng betyligt mer betalt i Europa än på hemmamarknaden.
Nästa åtgärd kan bli att flytta tillverkning hit. Xpeng är inte ensamt om idén.
BYD hade konkreta planer på tillverkning i Ungern redan innan EU annonserade nivåerna på sina strafftullar.
Kinesiska Chery kan komma att starta tillverkning i Italien. Zeekr kan komma att tillverkas i Europa*. Alla av samma skäl, enligt Bloomberg: för att komma runt strafftullarna.
Xpeng planerar även att öppna ett center i Europa för databehandling av kördata för utveckling av autonomi och förarassistans. Företaget satsar mycket på AI och utvecklar till och med ett eget AI-chip under namnet Turing. Det gjorde sin första tape-out i fredags.
I KIna har Xpeng ett partnerskap med VW. Det ska bland annat leda till en billig VW för den kinesiska marknaden. Hundratals VW-anställda arbetar idag på Xpengs huvudkontor i Guangzhou.
Xpeng M03
* Zeekrs moderbolag Geely tillverkar redan i EU med tanke på Volvo i Torslanda.
** Kompensationstullen på Xpeng har inte nämnts explicit i EU:s mediekommunikation, men företaget finns på en lista över tretton ”samarbetande” företag som fått en taxa på 21,3 procent (ganska nära genomsnittet för de fyra företag som ”samplades” noggrant). ”Ickesamarbetande” företag har fått en kompensationstull på 36,3 procent.