JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. 1,6 MWh-batteri på laddstation i Flädie  

Circle K satsar på inte mindre än 800 kW och 1600 kWh batterier vid en snabbladdstation utanför Lund och installerar dessutom egna solceller.  

Sammanlagt kommer laddplatsen att kunna leverera 1,4 MW.  

– Det är alltid roligt att testa ny teknik i stor skala och applicera den på driften av en hel station, säger Lennart Olsson, ansvarig för laddning av tung trafik på Circle K.  

Långa ledtider och bristande nätkapacitet anges som motiv för satsningen. Enligt Circle K tar det idag längre tid att få en elnätsanslutning än för två år sedan, trots politikens starka fokus på elektrifiering.  

– Vi visar att lösningar är möjliga om man bara vill, och vi kommer att fortsätta arbeta snabbt för att säkra den nödvändiga omställningen, trots att förutsättningarna från politiken saknas just nu.  

Stationen byggs ut för laddning av tung trafik och får ytterligare fyra laddplatser för personbilar, vilket innebär totalt fyra laddpunkter för lastbilar och åtta för personbilar.  

Strömförsörjningen balanseras så att stationen får ström först, följt av laddarna. Systemet är dimensionerat för att hantera topplaster på lastbilsladdare enligt Energimyndighetens krav, samt stationsdriften. Övriga delar styrs efter tillgång och efterfrågan.  

Flädie räknar med att få ett effektöverskott och kommer även att sälja elnätstjänster.  

– Tack vare vårt överskott kan vi bidra till att stötta elsystemet. Vi kan leverera effekt till elnätet via vårt batteri under korta perioder, vilket bidrar till att stabilisera elnätet.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)