Stellantis – med kinesiska CATL i handen – ska bygga en fabrik för produktion av battericeller intill sin bilfabrik i Zaragoza, Spanien.
Det har gått ett år sedan Stellantis och CATL tog varandra i hand på ett gemensamt ägt bolag (50/50) för produktion av LFP-battericeller för Europa. I oktober lovade Spanien att sponsra med 133 miljoner euro om anläggningen byggdes där.
Nu är alla papper klara. Fabriken byggs intill Stellantis bilproduktion i Zaragoza, Figuerelas.
Den planeras få en kapacitet på upp till 50 GWh och en prislapp på upp till 4,1 milijader euro, en knapp krona per Wh.
Fabriken ska byggas under fyra år. Planerad produktionsstart är slutet av 2026.
Fabriken ska bli koldioxidneutral. CATL har idag fyra PAS 2060-certifierat koldioxidneutrala cellfabriker i Kina, och planerar att hela företaget ska vara koldioxidneutralt år 2038.
CATL är världens största battericellstillverkare och driver redan cellfabriker i Tyskland och Ungern.