
Svenska Ferroamp släpper en dubbelriktad CCS-laddare som komponent i sitt hemenergisystem Energyhub.
Ferroamp V2X ansluts till bilen CCS-ladduttag och kopplar förbi bilens ombordladdare.
– Det innebär att den kan ladda i och ur snabbare, och med lägre energiförluster än en vanlig AC-laddare, skriver Ferroamp i ett pressmeddelande.
Omvandlingen till växelström sker i Ferroamps växelriktare och energistyrsystem Energyhub. Det ska heller inte krävas några särskilda anpassningar av bilen Ferroamp har verifierat att den fungerar med bilmodeller från Tesla, BMW, och Polestar.
Dock finns en brasklapp i form av att tillverkarna ännu inte formellt stöder V2X-laddning. De skulle behöva garantera att de stöder standardprotokollet ISO 15118-20 och de tillåter att bilarna laddas ur.
– Vi kan inte ta ansvar för att det kommer fortsätta att fungera eller hur det påverkar garantin, förklarar Ferroamps kommunikationschef Peter Söderberg för Elektroniktidningen.
Ferroamp ser gärna lanseringen som ett sätt att sättt press på tillverkarna att godkänna och stödja V2G.
– Vi vill visa att det inte finns några tekniska hinder när det gäller urladdningen. Det finns ett intresse hos kunderna, ett behov i elnätet och nu även laddare på marknaden, säger Björn Jernström, grundare av Ferroamp.
Prislappen är 80 000 kronor. Effekten är 20 kW åt båda hållen. Den är märkesoberoende.
Det pågår globalt en stor tillväxt av system för mellanlagring av el i batterier och elbilsbatterier har en potential för att blir en del av de systemen.
– Det finns en jättestor potential i V2G när det gäller att bidra med stabilitet till elnätet men också när det gäller att öka värdet på investeringen i en elbil, säger vd Kent Jonsson.
Ferroamp är en veteran inom smart energistyrning av hem. Läs om Ferroamp i Elektroniktidningens arkiv (länk till sökning)