700 teraops är prestanda för kinesiska biltillverkaren Xpengs första egna självkörningschip. Företaget använder idag – som alla andra – Nvidias självkörningsdatorer.
Xpengs vd avslöjade existensen av sin självkörningskrets Turing i fjol strax efter tape-out i augusti. Nu närmar sig Turing volymtillverkning.
Huvudkonkurrenten Nvidias kommande självkörningsprocessor Thor har omtalats i flera prestandanivåer: 500–750, 1000 och 2000 Tops. Men den ska enligt sajten 36kr ha försenats och inte ens 750 tops är längre ett löfte, utan mer en förhoppning.
Flera kinesiska tillverkare – BYD, Zeekr, Li Auto och Xpeng – har haft Thor i sin färdplan, men förseningarna försenar nu deras egna billanseringar.
Därmed blir Xpeng Turing ett ännu hetare alternativ.
Även Nio och Li Auto utvecklar egna sjävkörningsprocessorer. Li Auto rapporteras vara nära tape-out. Nio Shenji NX9031 är i produktion i 5 nm för bilmodellen Nio ET9, i en plattform som delas med amerikanska Qualcomms Snapdragon 8295.
Kina är sedan flera år utsatt för en halvledarbojkott ledd från USA, som vill behålla sitt existerande försprång mot det tekniskt allt starkare Kina. Så Kina är tvunget att hanka sig fram på de äldre halvledartekniker som det har tillträde till.
En självkörningsprocessor som Turing är därför en intressant avstämning på hur utvecklingen framskrider, eftersom dessa är prestandaoptimerade i samma klass som chips för AI-datacenter och superdatorer.
Utvecklingen av Turing startade 2020. Den är byggd kring två egenutvecklade neuronkärnor. Xpeng har byggt och testat modeller på två, sju och 72 miljarder parametrar.
För träningen av dessa nät har Xpeng en databas med 20 miljoner körklipp och siktar på 200 miljoner innan årets slut. Företaget har en egen superdator på 10 exaflops skräddarsydd för fordons-AI.
Turing kommer att göra premiär i en kommande Xpeng-bil.
Huvudkälla: KR Asia – läs hela texten som innehåller mer intressant bakgrund.