För ett år sedan slog brittiska Stadium Group rot i Kista med ett konstruktionscenter. Här har en grupp experter inom antenn- och mobilkonstruktion som känner varandra sedan många år samlats.D Deras uppgift är att sälja in och utveckla det mesta inom trådlöst - produkter som sedan tillverkas i någon av de egna fabrikerna.
Inte många lyfter på ögonbrynet inför en verksamhet med fokus på uppkopplat i Kista – här är det vardagsmat.
Gänget på Gullfossgatan 3 i Kista skiljer sig dock från mängden. Runt millenieskiftet arbetade flertalet tillsammans på antennföretaget Allgon. Under många år sålde och konstruerade de för de stora telekombolagen. Allgon blev Laird, men när Laird lade ner sin antenndivision år 2011 försvann de anställda ut till olika företag.
Kjell Karlsson |
− Under fem år har vi varit ifrån varandra, men när vi fick chans att starta upp det här kunde vi samla det gamla gänget igen. Det är jätteroligt, säger Kjell Karlsson, vd på svenska Stadium Group - Connectivity, som även sitter med i moderbolagets ledningsgrupp.
Utmaningen nu är att ta kunskapen från den tid då teamet designade kommunikation och antenner för de allt mindre och tunnare mobiltelefonerna till dagens uppkopplade prylar. Framåt är således wearables och smarta hem två intressanta teknikområden.
Än så länge handlar merparten av de pågående projekten om logistikspårning och eftermarknadsförsäljning av spårningslösningar för fordon. Det kan vara försäkringsbolag som vill monitorera hur individer kör för att kunna anpassa premien eller företag som vill styra sin fordonsflotta.
− Just nu finns det inte så mycket krav på storlek och snygghet inom detta gebit. Det går att gömma en dosa bak i skuffen någonstans, men en förändring är på väg. Den utveckling som var inom telekom för tio år sedan sker nu inom industrial-IoT, säger Kjell Karlsson.
På bordet framför honom ligger en liten svart plastkåpa med några minimala kretskort inuti. Det är en plattform utvecklad i Kista men bara klar till 75 procent. Det sista är upp till kunden att anpassa.
Som standard finns plattformen i flera utföranden. Enheten på bordet kommunicerar med 2G och Bluetooth. En annan konfiguration har full LTE, Bluetooth, wifi-hotspot och GPS.
Axel von Arbin |
− Det vanliga är att plattformen innehåller ett modem som skickar cellulärt och GPS samt några sensorer, accelerometrar, magnetometer eller liknande. Hjärtat är en mikroprocessor som styr allt, förklarar Axel von Arbin, teknikansvarig på företaget.
Och han tillägger:
− Adderar du ett CAN-gränssnitt går det att samla data från bilen, allt från rattutslag till varvtal. Kombinerat med information från accelerometer och position skickas data sedan vidare för analys.
Hundra år av Stadium |
Stadium Group grundades för över 100 år sedan i Storbritannien. Genom åren har företaget gått från plastgjutning av bland annat motorcykelhjälmar till kontraktstillverkning av elektronik. Idag finns tre fabriker, två i England och en i Kina, och omsättning nådde 75 miljoner dollar i fjol. För tre-fyra år sedan insåg ledningen att EMS-tjänsten – som fått allt tuffare konkurrens från Asien – måste kompletteras med koncept- och produktkonstruktion. För två år sedan startade därmed Stadium ett första konstruktionscenter. Idag finns det fyra: två i England, ett i kinesiska Shanghai och det senaste i Kista. Tillsammans täcker de in konstruktion inom tre affärsområden: connectivity, power och HMI. Dotterbolaget i Kista – Stadium Group - Connectivity – etablerades i maj förra året och har huvudansvar för trådlös uppkoppling, främst mobilt, M2M och IoT. |
Både halvt skräddarsytt, likt de nämnda plattformarna, och helt skräddarsytt står på menyn hos teamet i Kista. Kärnan är tolv anställda, hälften säljare och hälften konstruktörer, däribland tre doktorer i mikrovågsteknik. Likaså har verksamheten knutit till sig fem specialistkonsulter.
Tillsammans hanterar de hela kedjan från hårdvara upp till applikationsnivå. Här ingår allt från kretskortslayout, antenn- och rf-konstruktion, hårdvarunära programmering och mekanikkonstruktion till ett brett spektrum av tester.
− Våra konsulter hjälper till med att lägga på mer mjukvara ovanpå firmware, som embedded software ända upp till applikationsnivå, säger Axel von Arbin.
Det är i Kista alla initiativ till nya projekt tas – införsäljning, affärsutveckling och budgetar görs här. När teamet beslutar var en produkt ska tillverkas är det kostnaden som styr.
− Vi försöker lägga produktion som kräver mindre arbetskraft i England och mer i Kina, sen spelar volymen inte så stor roll, säger Kjell Karlsson.
Tydligt är att Stadium går allt mer ifrån att vara en ren kontraktstillverkare till att vara en konstruktionspartner.
− Ja, men vi vill bygga ett företag som kan erbjuda allt från start till mål så det kommer alltid att finnas en tillverkningsverksamhet kvar i botten. Fast den ska nog bli mindre och teknikkompetensen högre.
Det förklarar varför företaget inte jagar efter de största kunderna i världen, som GoPro och Fitbit. Istället vänder det sig till mindre kända som inte får uppmärksamhet från giganter som Foxconn, Flex och Jabil.
− Vi nöjer oss med lägre volymer. Viss affärsverksamhet sker också genom att vi enbart tar fram prototyper, säger Kjell Karlsson.
Han tar GoPro som ett exempel. Stadium kan aldrig gå in och slåss med en stor kontraktstillverkare om en GoPro-kamera. Däremot kan företaget vara en partner i utvecklingen, se till att enheterna kan produceras och leverera de första hundra.
− När vi har fått allt att fungera avslutas samarbetet och produkten går vidare i masstillverkning hos någon annan.
På frågan hur konkurrenssituationen ser ut är svaret tudelat. PÅ EMS-sidan är det tuff. På konstruktionssidan är det snarast tvärtom.
− Det finns ett extremt behov. Jag har inte riktigt förstått konkurrensen. Det är inget vi träffar på varje dag. Många behöver lösningar och det verkar inte vara att problem att betala, säger Kjell Karlsson.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Ett mål är att på sikt bli självförsörjande i Sverige.
Idag hamnar inte intäkterna där eftersom företaget vill åt tillverkningen. Faktureringen sker i Kina eller England, medan kontoret i Kista internfakturerar fabrikerna.
− Vi siktar på att vara självförsörjande någon gång efter 2020 genom att själva dra in projekt, designa och sedan få betalt. Sen kan vi producera billigare, eftersom en del av priset är betalt på design.
Framtidsscenariot innefattar två betalningssteg där fabrikerna konkurrerar om att få tillverkningen.
− De engelska och kinesiska fabrikscheferna ska hela tiden fajtas om att få grejerna från oss, förklarar Kjell Karlsson.