JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Vi befinner oss i en fullständig storm av brister. Jag har jobbat med spotmarknaden sedan 1984, först på Ericsson och sedan i egen regi, men ingenting liknar detta, säger Peder Olausson som är vd på distributören och komponentmäklaren Rotakorn.

Pandemin med komponentbrist som följd har tvingat Volvo och Scania till veckolånga produktionsstopp. Men är fordonsindustrin mer drabbad än andra industrier?
Och hur hanterar distributörer och kontraktstillverkare den pågående bristen?
Elektroniktidningen har ställt samma frågor till fyra distributörer och två EMS:are.

Hösten 2019 märktes en begynnande lågkonjunktur, därefter kom pandemin. Hur har dessa två faktorer påverkat er verksamhet?

– Vi ligger långt fram i kundens försörjningskedja och märkte tidigt att något började hända. Redan andra kvartalet 2019 gick vi från en normalt situation till något som började likna en lågkonjunktur så vi var förberedda, men när pandemin tog ett grepp, inte bara om Kina utan även resten av världen, stannade marknaden till stor del av.

– Hela första halvan förra året levde vi på en bra back-log plus att vi sålde ut en hel del lager framförallt till Kina. Sen kom Q3 2020, som var en riktig utmaning. Då var vi nere på en omsättningsnivå som skulle ha inneburit ytterligare besparingsåtgärder om situationen hade pågått längre.

Men plötsligt – under mitten av det fjärde kvartalet förra året – svängde allt abrupt.

Peder Olausson

– Det kom oväntat för mig. En uppblommad brist i samband med att det började talas om att vaccinet kanske skulle vara klart redan 2020.

– Sen tror jag att utgången av presidentvalet i USA hade en stor påverkan på kundernas tro på marknaden. Vi såg ett ganska tydligt beteendemönster, som innebar att väldigt många av våra kunder började trycka på orderknappen i november förra året. Så vi fick en jättebra avslutning på året.

– Och så hamnade vi i det vi är i nu. En fullständig storm av brister. Jag har jobbat med spotmarknaden sedan 1984, först på Ericsson och sedan i egen regi. Det har varit några brister genom åren, men inget liknar detta.

Fordonsindustrin klagar över komponentbrist. Är den mer drabbad än andra industrier? I så fall varför?

– Ja, det tror jag, men jag kan faktiskt inte svara på varför. Egentligen borde det vara tvärtom för automotivekretsar är dyrare än standardkretsar, så rent finansiellt borde de ge bättre lönsamhet för tillverkarna.

– Samtidigt testas automotivekretsar ofta i malaysiska Penang och på Filippinerna, vad jag känner till, och en faktor kan helt klart vara att det har varit svårt att bemanna testningen tillräckligt. Filippinerna har haft lockdown två gånger under förra året, och det kan bygga back-log.

Det är brist på komponenter och priset på material, komponenter och transporter har skjutit i höjden. Är det några typer av komponenter/leverantörer som sticker ut?

– I första hand är det processorer och styrkretsar som är svåra att få, där är det en generell brist. Det beror sannolikt på att om ett företag valt en MCU så är det fast vid den, och ofta är de singel-source.

– Det började där, men idag tycker jag att det är långa leveranstider på i princip alla komponenter och det absolut värsta segmentet är fordon. Men det är inte bara brist på komponenter, utan även en massa annat. Vi har till exempel fått förfrågningar på tyger, plaster och lim.

Vad är den största utmaningen i er verksamhet idag?
– Våra två största utmaningar är att först verkligen hitta komponenter och sedan att verifiera och säkerställa kvaliteten hos dem. Ofta får vi gå till leverantörer som är okända och det innebär att vi måste köra väldigt mycket via testhus.

I övrigt har Rotakorn samma generella utmaning som andra distributörer: att hinna med och stödja sina kunder. För även om företaget är en mäklare så har det ett antal nyckelkunder som det arbetar tajt med och värnar extra om.

– Just nu får vi in så mycket förfrågningar att vi i snitt på företaget, både inköp och sälj, har en arbetstid på mellan 60 och 70 timmar i veckan.

Samtidigt varnar han för att det i tider som dessa är ännu högre risk än annars att företag som försöker sälja komponenter med overifierad kvalitet får igenom affärer.

– Om du googlar på komponenter idag, ta vilket artikelnummer du vill, så kommer det oftast upp 4-5 stycken fishing-sajter. Kinesiska bolag som ser jättefina ut på sin hemsida. De ser ut att vara fyra storlekar större än Arrow, med allt på lager och bra priser. De vill locka kunden som ska förskottsbetala. Om du ifrågasätter kvalitén erbjuder de prover som du kan testa, enheter de köper in från annat håll och skickar över, men när du lägger order får du skräpet som de hade i sitt egna lager.

Rotakorn har eget kontor i Kina, vilket är en enorm fördel i lägen som detta eftersom företaget alltid säkerställer kvalitén på allt som det inte har spårbarhet på.

– Om vi hittar en broaker i Kina som erbjuder komponenter kan vi direkt åka ut och kontrollera vad det är.

Hur ser framtiden ut? Blir allt som förut eller har pandemin medfört bestående förändringar?

– För vår del hoppas jag att detta utmynnar i att företag får en förståelse för vilken roll vi spelar för branschen. Vi håller visserligen inte bara på med brister, utan även annat, men när ett företag drar in någon som snabbt ska fixa leveranser är vi ofta sista anhalten. Då har de redan prövat allt.

För Rotakorn tar det maximalt tio minuter att utifrån en lista på komponenter ta reda på om någon kan komma att ställa till ett problem.

– För oss går det jättefort att se tillgången på olika komponenter, så det bästa vore om ett företag börja eskalera redan samma dag som det identifierar ett problem. Vi kan direkt bedöma om det är ett allvarligt problem eller om det är något vi lätt löser.

– Någonstans finns det en bild av att vi driver upp priserna, men det håller jag inte med om. Vi tjänar inte på högre priser, utan håller oss alltid till samma marginal.

Snarare är det mängden intressenter som jagar mot samma mål som driver upp priset. Det är samma fenomen överallt: ju fler som vill ha en speciell produkt, desto högre trissas priset upp.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Hur länge dagens bristsituation kommer att pågå vill Peder Olausson inte spekulera i. Däremot avslöjar han resultatet av en egen undersökning gjord på Linkedin. Av de som svarat tror över 60 procent att komponentbristen kommer att hålla i sig året ut eller pågå in i kvartal två nästa år.

– Nu stänger man exempelvis i Penang igen, helt oväntat, och det kommer att påverka tillgången av elektronikkomponenter en hel del för där finns det massor av producenter. Som jag har förstått halverar man nu bemanningen i fabrikerna.

Det extrema beroendet av vad som sker i andra delar av världen är något pandemin också satt fingret på.

– Det är väl först nu som alla inser hur viktigt komponenter, och i synnerhet halvledare är för att upprätthålla samhället. Och det är ju självklart att koncentrationen runt ett enda foundry, TSMC i Taiwan som har 55 procent av världsmarknaden på att processa wafers, inte är sunt.

– Nu pratas det om att TSMC ska lägga sex nya fabbar i USA, och kanske någon i Europa, men om man hårdrar det så är halvledare ganska kritiska produkter för företag så det vore kanske bra om vi hade lite mer halvlederi här i Europa.

Fler röster om komponentbristen

MER LÄSNING:
 
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)