Den globala marknadsplatsen är jättebra om man hela tiden vill pressa priset och ha billiga grejer – den skapar och uppmuntrar ett slit-och-släng-samhälle. Jag skulle vilja se regionala marknader som kan stå på egna ben. Det ger en bättre balans, menar Christer Landen, Sverigeansvarig på Glyn.
Pandemin med komponentbrist som följd har tvingat Volvo och Scania till veckolånga produktionsstopp. Men är fordonsindustrin mer drabbad än andra industrier? Och hur hanterar distributörer och kontraktstillverkare den pågående bristen? Elektroniktidningen har ställt samma frågor till fyra distributörer och två EMS:are. |
Hösten 2019 märktes en begynnande lågkonjunktur, därefter kom pandemin. Hur har dessa två faktorer påverkat er verksamhet?
– Det är sant att en del kände av en begynnande lågkonjunktur, men för våra del var det nog all-time-high bokningsmässigt 2019. Vi såg ingen konjunkturnedgång i bokningarna, även om vi hörde det från marknaden.
– Ett dropp kom däremot under första kvartalet 2020. Då minskade bokningarna drastiskt och det syntes i april. Men det var en temporär dipp under tiden som alla tog in vad som hände i världen. Under sommaren började allt återhämta sig så det blev bara en liten krusning, och inte alls som vi trodde.
Christer Landen |
– Den stora prövningen kom i år. Idag är det inte några problem med bokningar, utan problemet är allokeringen och det kommer att påverka hur vi kommer att kunna fakturera och sälja.
Fordonsindustrin klagar över komponentbrist. Är den mer drabbad än andra industrier? I så fall varför?
– I år är fordonsindustri definitivt mer drabbad än andra, åtminstone för oss.
Drygt hälften av Glyns försäljning går till Tier1-leverantörer inom fordonsindustrin. Under förra året märkte företaget inga problem hos sina leverantörer utan biltillverkarna fick det som var beställt.
– Däremot var det en del stopp på OEM-fabrikerna, men det var bara en liten fördröjning med stoppade leveranser under det andra kvartalet. Därefter öppnade fabrikerna och det gick som tåget.
– Vi hade inga problem att leverera 2020, utan problemet har kommit i år. Nu är det jättekris. Vi har inte möjlighet att bekräfta ordrar som läggs förrän nästa år och det är oerhört problematiskt.
Här kan man konstatera att de flesta fordonsspecifika kretsar som Glyn säljer – exempelvis sensorer – är tillverkade i Europa. Men det är inte de kretsarna som ställer till de största problemen, utan enklare komponenter längre ner i värdekedjan som de mer komplexa kretsarna är beroende av.
Christer Landén menar att komponentbristen egentligen slagit brett, men att fabrikerna som tillverkar de stora volymerna ligger i Asien och deras huvudvolymer går till konsumentartiklar som datorer, mobiler och annat.
– Biltillverkare är viktiga kunder men i förhållande till konsument- och telekomlösningar, som behövs i ännu större mängd än tidigare i och med att folk jobbar hemifrån, är de inte alls lika stora och därför prioriteras bilindustrin ner.
Det är brist på komponenter och priset på material, komponenter och transporter har skjutit i höjden. Är det några typer av komponenter/leverantörer som sticker ut?
– Det är flaskhalsar överallt, både enklare och mer komplexa kretsar är drabbade. Det har att göra med att hamnar och annat tidigare varit stängda eller arbetat under restriktioner.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Glyn levererar ett brett produktområde, från power, displayer och wireless till olika sensorer.
– Jag skulle säga att det är väldigt tufft för minst 2/3-delar av produkterna. Idag har vi till exempel problem med att kunna dra igång nya displayprojekt eftersom det inte går att få tag på prover för att göra en design.
Det har gått så lång att många komponentleverantörer inte kan ge en konkret leveransbekräftelse – för vissa komponenter talas det om mer än ett år.
– Just nu tror jag att komponentleverantörer bedömer situationen, hur de ska prioritera framåt och styra upp planeringen i tillverkningen. Därför tror jag att de är restriktiva med att bekräfta tills de vet hur de ska lägga upp det hela. Om några veckor kanske vi kan få konkreta ledtider, även om de är långa.
Vad är den största utmaningen i er verksamhet idag?
– Att leverera. Vi har inga problem att ta in ordrar. Det rullar som aldrig förr. Problemet är leveranser och vad ska man ha inbokade ordrar till om man inte kan fakturera.
Hur ser framtiden ut? Blir allt som förut eller har pandemin medfört bestående förändringar?
– Jag tror det blir en stor förändring framåt, speciellt sedan det blivit ett så tufft politiskt klimat med kommunistregimen i Kina. Hela västvärlden har ju satt sig i en beroendeställning av Kina, även om vi också har Taiwan.
– Det tuffa politiska klimatet har gjort att Kina bestämt sig för att bli självförsörjande och att inte vara lika fokuserad på att sälja globalt. Det betyder att Kina kommer att kräva att det som tillverkas i landet i första hand ska gå till kinesisk industri. Jag tror inte att folk förstår vilket problem vi står inför om det skulle bli en riktig konflikt om detta fortsätter.
Det i kombination med att alla typer av samhällsfunktioner numera är beroende av halvledare har gjort att EU och USA insett hur strategiskt viktig tillverkning av halvledarkomponenter är.
Christer Landén tror att den globala värdekedjestrukturen kommer att förändras under den närmaste femårsperioden, och han menar att den pågående pandemin varit en ögonöppnare.
– Ja verkligen, även samhällsekonomiskt. Det globala har ju varit på väg att utarma hela västvärlden. Visst har vi fått billiga konsumentvaror i våra butiker, men samtidigt exporterar vi arbetstillfällen till öst. Det har i sin tur inneburit att värdeförädlingen hamnat på färre och större aktörer. Globalt tar över från lokalt, som Amazon och andra globala företag.
– Samhällsekonomiskt är det inte alls bra för du skapar grogrund till missnöje. Samtidigt uppmuntrar du ett slit-och-släng-samhälle. Jag tror att det blir en bättre balans genom regionala marknader som kan stå på egna ben.
Fler röster om komponentbristen |