Ericsson lägger ner i stort sett hela sin tillverkning av AXE-kort och låter världens två största legotillverkare ta över produktionen. Mer än 1 000 jobb på Ericsson i Norrköping försvinner.
- Det här är en global affär och berör inte bara Norrköping, utan alla Ericssons fabriker över hela världen som tillverkar AXE-kort, säger Hans Ahlinder, direktör för underleverantörsfrågor på Ericsson Infokomsystem.
I stort sett alla kretskort till AXE-växlarna kommer att tillverkas av de amerikanska legoföretagen Solectron och SCI Systems. Båda är miljardföretag med tillsammans nästan 40 fabriker utspridda över världen.
De båda blir ensamma leverantörer för var sin del av sortimentet av AXE-kort. Grovt sett sker uppdelningen mellan linjekort och övriga kort. Kort för centralprocessorn APZ kommer dock att fortsätta göras av Ericsson i Östersund.
- Kretskort är inte längre en del av Ericssons Infokoms kärnverksamhet, konstaterar Hans Ahlinder.
Lego inget nytt för AXEEricsson har redan tidigare använt legotillverkare för tillverkningen av AXE- kort. Force, känd VME-korttillverkare, har gjort ett litet antal kort och dessutom levererat väsentliga delsystem till AXE. Force köptes nyligen av Solectron. Men enligt Ahlinder har den affären inte betytt något för valet av legoleverantör.
Solectron och SCI ska nu öppna utvecklingsavdelningar i Stockholm. Solectron startar redan i år ett kontor med ett 100-tal före detta Ericssonanställda.
Varför gör man då mobiltelefoner i Sverige men inte AXE-kort?
- Vi är världsledande på den RF-teknik som utnyttjas i mobiltelefoner och basstationer. Den tillverkningen har vi därför lagt nära konstruktionsavdelningarna.
- AXE-korten är helt digitala, utan extrem teknikhöjd.
Misslyckades sälja fabrikenEricssons fabriker i Karlskrona och Katrineholm har sålts ut till legotillverkare. Varför kunde inte det ske i Norrköping?
- Det vore ett bättre alternativ, men vi misslyckades med den saken. Vi kunde inte få fram en hållbar lösning. Fabriken är stor och vi kunde inte fylla den med de volymer som skulle behövas.
Ahlinder konstaterar också att tillverkning i allt högre grad läggs närmare expansiva marknader som Brasilien och Kina.
Mats Udikas