JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Genombrott på gång för digitala kurser

Hundratals miljoner kronor kan komma att satsas på datorbaserade kurser för ingenjörer under de närmsta åren, bara i Sverige.

Statliga KK-stiftelsen satsar 50 miljoner kronor i ett samarbete med fyra tekniska jätteföretag. Och på Ericsson Radio vill man slippa sina lärarledda introduktionskurser.



Learnways heter det samarbetsprojekt som är tänkt att ge ingenjörskåren mellan 100 och 200 nya datorbaserade kurser - distribuerade över Internet - inom de kommande tre åren. Bakom projektet står drakarna Ericsson, ABB, Telia, Volvo, Industriförbundet och statliga Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen). KK-stiftelsen bidrar med inte mindre än 50 miljoner kronor under tre år för att bygga upp verksamheten och göra kurserna tillgängliga även för små och medelstora företag.

- Vi försöker skapa något slags hybrid mellan en traditionell utbildning och en webbplats, säger Björn Modée som är VD för bolaget Learnways.

- Det blir säkert mycket för elektronikkonstruktörer med tanke på hur ägargruppen ser ut.



Världslansering från kista


Ericsson har beställt två av de fem första kurserna som är på gång från Learnways. Den ena handlar om lågeffektskonstruktion, den andra om hur man arbetar i riktning mot ett ISO14001-certifikat.

Men Ericsson har också egna stora försök på gång. På Ericsson Radio i Kista får man i dagarna de sista leveranserna av nypressade CD-skivor i den egenutvecklade kursserien Time, som är tänkt att kunna ersätta bolagets treveckorskurs för nytillkomna ingenjörer.

Där ingår inte mindre än tretton skivor - tio kurser. De som står bakom projektet hoppas på sikt att 10 000 personer världen över ska gå igenom kurserna, även inom andra Ericssonbolag.

Hans Nihlén håller i det hela, och samtidigt som han vill lämna den traditionella klassrumsundervisningen så betonar han betydelsen av att arbeta strukturerat i grupp.

- Man ska inte kasta ut barnet med badvattnet utan behålla det som är bra med klassrumsundervisningen. Vi vill inte ta bort de fysiska mötena, men vi vill ha färre.

Hos Ericsson börjar kursen med att alla möts för en "kick-off", där man bildar studiegrupper. Sedan går grupperna igenom CD-kurserna och e-postar sina övningar till en lärare som rättar på kort tid. Första försöket gjordes före jul, utan överväldigande framgång.

- Vi sade 'gå hem nu och arbeta i grupper', men deltagarna gick ändå hem och läste ensamma, säger Hans Nihlén.

Nästa försök sker i slutet av januari och då kommer grupperna att få redogöra i förväg för när de har tänkt att mötas.



Tusentals projekt pågår


Hittills har utbudet av datorbaserade kurser för ingenjörer varit ganska begränsat (se artikeln nedan), men tekniken har heller inte varit särskilt mogen. Fast det är många som räknar med att den kommer att vara det inom kort.

- Utan överdrift är det säkert tusen projekt på gång över världen men det råder stor begreppsförvirring om vad som är vad, säger Björn Modée på Learnways.

Men för de flesta hör lärarens entusiasm till de viktigaste orsakerna till att man blir motiverad att lära sig något. Kan man ladda hem den över nätet?

- Jag tror inte att vi kommer att ta fram kurser som inte har lärarmomentet med, säger Björn Modée. Det vi vill göra är att använda oss av det nya distributionssättet, Internet, för att dra ner kostnaderna.

Alexander Kristofersson



Fördelar



• Användaren bestämmer takten


• Kostnaderna blir betydligt lägre


• Användaren väljer bara ut "kursmoduler" om sådant som hon eller han inte redan kan


• Användaren kan välja ett studietillfälle som passar med jobbet


• Lärare och kursdeltagare slipper restider och resekostnader


• Webbaserade kurser har försumbar distributionskostnad, och kan hållas ständigt uppdaterade


• En lärare kan ha fler elever



Nackdelar



• Tekniskt strul. Tröskeln kan göra att man inte orkar starta programmet. En bok är det bara att öppna


• Lärares och kurskamraters stöd och inspiration saknas. Man kan inte diskutera med sin dator


• Interaktiviteten är begränsad till den som programmeraren förutsett, medan en lärare åtminstone kan försöka svara på alla frågor


• Olika länder har olika utbildningskulturer. En lärare kan vara mer anpasslig än ett datorprogram

AE

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)