- Största fördelen med IP-nätet är att det ger betydligt större säkerhet än det gamla systemet. Där kunde meddelanden ibland försvinna, vilket var ett stort problem, säger Magnus Lingström, systemingenjör vid Flygtrafiktjänsten på Luftfartsverket.
Protokollstacken för TCP/IP ger bättre överblick över meddelandena och färre krascher av systemet.
- Varje flygplats kan dessutom fortsätta att använda sig av de filsystem och servrar som passar dem bäst.
Kostnaderna för hela projektet är ungefär en halv miljon kronor, vilket Magnus Lingström anser vara modest summa med tanke på de besparingar som kan göras framöver.
- Med det nya IP-nätet slipper vi det hundratalet fasta telefonlinjer som vi använt oss av hittills. Det innebär att vi kan göra besparingar i miljonklassen.
Systemlösningen har gjorts av Linköpingsföretaget Cendio Systems och applikationsprogramvaran har utvecklats av Centercom i Norrköping.
- Vi har anpassat Linux så att informationsöverföringen även kan ske med ISDN och inte bara över det interna IP-nätet, säger Janne Magnusson, projektledare på Cendio.
I framtiden tror han att överföringarna förmodligen kommer att ske krypterat över Internet.
Skälet till att man valde Linux är även ekonomiskt. Då det behövs en router vid varje flygplats i landet, blir det gratis distribuerade Linux en billig lösning. IP-anpassningen och installationen av routrarna är redan i full gång och kommer vara klart inom de närmsta månaderna.
Lisa Ringström