– Jag har jobbat med proffsljud innan jag började på högskolan och inom proffsbranschen vet alla hur man gör för att få bra ljud. Under min studietid ringde jag runt och frågade tillverkare av hemmahögtalare varför de inte gör som man skapå samma sätt i sina produkterför att få bra ljud. Svaret jag fick var att det är dyrt och krångligt, säger Pär Gunnars Risberg, vd och en av Actiwaves grundare.
Så i ett exjobb byggde han vidare på sin idé, att skapa en rent digital konstruktion som kan göras tillräckligt billig så att proffsljud även kan bli tillgängligt för konsumenterna.
– Vi förbättrar ljudet i högtalarna genom att mäta på varje modell och sedan digitalt förbättra dem. Vi använder en ljudalgoritm som utvecklats under många år på universitetet.
År 2007 grundades Actiwave, som ingår Leads inkubatorverksamhet. Idag har företaget sex anställda, varvid en jobbar i Kina där företaget hyrt in sig i en fabrik och just nu börjat tillverka sina allra första kretskort.
Det svenska systemets fundament vilar i ett patent på att överlagra digitalt ljud på en likspänd strömförsörjning i helt vanliga 2-poliga högtalarkablar. Det innebär att informationen från en cd-skiva, eller någon annan digital ljudkälla, når hela vägen ut till kretskortet i högtalaren utan att distorsion eller brus adderas.
På kretskortet tar en DSP hand om signalen. Genom flyttalsberäkningar delar DSP:n upp bas, mellanregister och diskant med en precision som är omöjlig att uppnå med analog elektronik. Komponenttoleranser, temperaturvariationer och liknande blir ovidkommande.
I DSP:n finns också algoritmen som rättar till frekvens- och impulssvar så att den enskilda högtalarmodellen låter bra. Efter ljudprocessningen görs den digitala signalen om till en pulsbreddsmodulerad signal som driver förstärkaren, som är av klass-D.
Förstärkarsignalen kan sedan direkt matas till ett högtalarelement som genom sin tröghet filtrerar bort PWM-frekvensen och enbart lämnar hörbart ljud. Resultatet blir kristallklart och detaljerat ljud mot en brusfri bakgrund, enligt Actiwave.
– Genom avancerad psykoakustik kan vi också få högtalarna att låta mycket större än vad de är. Därför har vi valt att fokusera på att få snygga, designade högtalare att låta som stora bra golvare.
– Nu är det exempelvis väldigt hett med tunna vägghögtalare som matchar platt-tv:n. Med vår teknik kan man ta fram sådana system som inte behöver kompletteras med subwoofer. Där ser vi en enorm marknad, säger Pär Gunnars Risberg.
Utan omsvep hävdar han att Actiwaves teknik ljudkvalitetsmässigt kan spöa en analog högtalare anläggning i 100 000 kronors-klassen.
Att det verkligen är så ska företaget bevisa på konsumentelektronikmässan IFA i september. Till dess ska de första kretskorten vara klara och matchade till snygga, fungerande högtalare.
– På mässan kommer det första högtalarmärket med vår teknik inuti att lanseras. Mer kan jag inte berätta ännu.
Första steget för Actiwave är att erbjuda den egna tekniken i modulform, men på sikt vill företaget även kunna servera andra alternativ.
– För att höja prestanda i exempelvis tv-apparater är det kretsar eller ip-block som är mest attraktivt, medan laptop-företag däremot inte vill ha annat än ip, resonerar Pär Gunnars Risberg.
För några veckor sedan knöt Actiwave till sig tre investerare med lång erfarenhet från elektronik- och högtalarbranschen. De tre är Lasse Hald, fd vd på högtalartillverkaren Jamo, Christer Ek, fd vice vd Ericsson Group samt Ulrik Sindberg, fd vice vd Klipsch Group Europe, som alla fått plats i styrelsen. Tidigare har företaget även beviljats lån och ett mindre kapital från Innovationsbron, liksom tidigt förstudiemedel från Almi.