Trots dessa åtgärder är företagets ekonomiska situation fortsatt tuff. Under årets första nio månader uppgick försäljningen till 38,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 43,5 miljoner kronor motsvarande period året innan. Minskningen kan i första hand härledas till årets tredje kvartal vars försäljning slutade på 8,5 miljoner kronor, mot 13,9 miljoner kronor i fjol.
Försäljningen har framförallt gått trögt inom affärsområdet Communication och M2M, orsakat av att internationella kunder blivit mer avvaktande och distributörerna inte valt att fylla på sina lager.
En ljusglimt är dock Volvo Lastvagnar lansering av sin nya lastbil i FH-serien i september (se länk). Den innebär att Smarteqs enskilt största investering kommer att övergå från projekt till leverans av färdiga produkter om cirka ett år.
– För våra framtida intäkter är denna affär betydande och inom två år kommer Smarteqs omsättning mer än fördubblas i samma takt som Volvo producerar den nya lastbilen. Efter lanseringen har Smarteq dels fått förfrågningar från andra kunder i samma segment men också efterfrågats som aktör i nya forskningsprojekt om framtidens kommunikationslösningar i fordon. Smarteq ingå sedan tidigare i flera forskningsprojekt för framtida teknikplattformar, skriver Smarteqs vd Johan Hådén i företagets färska kvartalsrapport som släpptes idag.
Ett annat teknikområden som Smarteq ser positivt på är automatiska elmätare, där företagets ställning främst stärkts i Estland, Norge och England.
Likaså efterfrågas antenner för bättre täckning av mobilt bredband allt mer.
– Vi fortsätter vår satsning inom detta område där vi ser att vår nya distributör vinner allt fler affärer och vi förväntar oss en positiv effekt i försäljningen för kommande kvartal. Vi kommer att kunna se Smarteqs kvalitetsantenner finnas tillgängliga i allt fler butiker för hemelektronik som tillbehör för mobilt bredband, skriver Johan Hådén i kvartalsrapporten.
Antalet anställda i företaget har minskat från 19 i fjol till 15 idag.