Ny generation Volvobilar utvecklas i Sverige
Merparten utvecklingen både av Volvos nästa fordonsarkitektur SPA och motorfamilj VEA förläggs i Sverige. Enligt Volvo Car Group är projekten tillsammans en av Sveriges största industriella satsningar någonsin.BIL I MODULER MED SNÅL MOTOR VEA (Scalable Product Architecture) är en fyrcylindrig bränsleeffektiv motorfamilj som ersätter den nuvarande femcylindriga motorn. SPA-arkitekturen (Volvo Engine Architecture) täcker in merparten av Volvos framtida bilmodeller och består av gemensamma moduler samt skalbara system och komponenter. – Förut jobbade vi horisontellt med tre olika plattformar och sex motorfamiljer. Det innebar olika motorer till olika plattformar. Nu ska vi arbeta vertikalt, det vill säga en motorfamilj till en plattform, vilket blir mycket effektivare, säger Peter Mertens, produktutvecklingschef. Den nya arkitekturen täcker in cirka två tredjedelar av företagets totala försäljningsvolym. – Med cirka 40 procent av alla detaljer gemensamma för alla bilmodeller, oavsett storlek, vinner vi en skalekonomi som ökar vår konkurrenskraft, säger Peter Mertens. Den första SPA-bilmodellen blir nästa generation Volvo XC90 som lanseras i slutet av 2014. |
Volvo har 14 500 anställda i Sverige. Några nya jobb väntas inte på grund av satsningarna.
– Vi säkrar de jobb vi har i dag, säger Håkan Samuelsson.
Finansieringen ska komma via eget kassaflöde och lån. Svenska Dagbladet skriver att Volvo förhandlar om kredit med den kinesiska banken China Development Bank.
– Lånet i Kina är en viktig pusselbit och vi hoppas att inom kort kunna komma tillbaka till det, säger Håkan Samuelsson.
Volvo har som mål att sälja 800 000 bilar 2020 vilket är nästan en fördubbling av den nuvarande försäljningen.
– Vi kommer att bli större med en ny hemmamarknad, säger Håkan Samuelsson.
Han syftar på Volvos planerade expansion i Kina.
Utvecklingen i Sverige av SPA (se faktaruta intill) och VEA kommer totalt att lägga beslag på nästan hälften av de cirka 11 miljarder dollar som Volvo Car Group investerar under år 2011–2015.
Den större delen av investeringen i Sverige utgörs av produktutveckling. Arbetet med den nya fordonsarkitekturen och motorfamiljen pågår redan i Volvos utvecklingscentrum i Torslanda, Göteborg.
Omkring en tredjedel av investeringarna i Sverige satsas på expansion och uppgraderingar av de svenska produktionsanläggningarna.
En betydande del investeras i den nya karossfabriken i Torslanda som ska vara färdigbyggd undra andra halvåret av 2013. Också karossfabriken i Olofström ska ställas om för de nya bilmodellerna. Och så kommer motorfabriken i Skövde att modifieras för produktion av VEA-motorer.
VEA-motorn ska byggas i Skövde. Monteringen av alla drivlinor, inklusive hybrider integreras i Torslandafabriken i Göteborg.