JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Göteborgsmässan lyfter med ESA-projekt

Göteborgsmässan lyfter med ESA-projekt

I januari är det dags för branschmässan Elektronik 2013 på Svenska Mässan i Göteborg. Premiärmässan för två år sedan blev en framgång, men nu väntas än fler besökare lockade  av spännande seminarier – däribland ESA:s projekt Bepi Colombo – och klart fler utställare än senast.
När Easyfairs arrangerade sin första elektronikmässa i Göteborg för två år sedan fanns 84 utställare på plats och det slutgiltiga besökarantalet blev 2050 personer. Den 22:a och 23:e januari är det dags för andra upplagan. Hittills är 110 utställare klara, men ytterligare några väntas vara på plats när det är öppningsdags.

– Jag tror att det kan bli 115, kanske 120 elektronikutställare som kommer hit, säger Magdalena Ranagården, projektledare för mässan.

Alla delbranscher är representerade, från kontraktstillverkare och distributörer till kontaktdon, mönsterkort, test & mät- och embeddedföretag.

FRIBILJETT: Hämta din biljett med kod 2030 här (länk).
Konceptet liknar i stor utsträckning det som presenterades för två år sedan. Här bjuds på två scener fyllda med seminarier och workshops.

– På senaste mässan märkte vi ett otroligt starkt intresse för seminarieprogrammet. Över förväntan faktiskt. Det har gjort att vi jobbat extra med seminarieprogrammet till den kommande mässan, säger Magdalena Ranagården.

En sådan topphändelse är komponentingenjör Karin Lundmark från den europeiska rymdorganisationen ESA som ska berättar om Bepi Colombo, ett av ESA:s största projekt under de kommande åren. Bepi Colombo ska färdas till och runt Merkurius med start år 2015.

Någon röd tråd i form av tema finns däremot inte på årets mässa. Istället ligger fokus på tekniknyheter och innovationer.

En förändring mot tidigare är att elektronikmässan denna gång går parallellt med mässan IT Innovations Expo 2013. Tanken är att alla besökare ska kunna gå fritt mellan de två mässorna, även om man måste registrera sig för den ena.

Förhoppningen är att de två mässorna tillsammans ska dra till sig mellan 5 000 och 6 000 besökare. Kalkylen bottnar i att den hittills årliga it-mässan hade 3 500 besökare senast det begav sig i januari förra året. Summerar man den siffran men elektronikmässans besökare för knappt två år sedan  hamnar man på drygt 5 500.

– Vi har marknadsfört mässan ganska rejält mot besökarna genom utskick av tryckta biljetter, men också via mail och den egna hemsidan. Vi ser att det är ett bra intresse. Hittills har fler elektronikbesökare förregistrerat sig jämfört med 2011, säger Magdalena Ranagården.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)