Tesla bygger sol-laddare i Norge
Norge har lagt beslag på en tjugondel av alla beställningar på den nya elbilen Tesla S. Som tack lovar Tesla Motors grundare Elon Musk att Norge ska få ett nät av solcellsdrivna supersnabbladdare.Den första bilen var den lilla trånga sportbilen Telsa Roadster, en brittisk Lotus som packats full med batterier för en extremt lång räckvidd - hela 30 mil i bra väder och lätt gaspådrag.
Men Tesla Roadster var bara en bil för de verkliga entusiasterna i Kaliforniens sol. Det är i stället nya sedanmodellen Tesla S som ska ge Tesla Motors volym.
Hittills har det kommit in 20 000 beställningar på Tesla S, varav 1 000 från Norge.
Det fick Elon Musk att sätta sig på planet i Geneve och lämna Geneva Motor Show för destination Oslo, Norge.
Där höll han en improviserad presskonferens och avslöjade att Tesla Motors kommer att bygga upp ett snabbladdningsnät i Norge med Teslas egen supersnabbladdare som ska klara alla typer av snabbladdning - både den europeiska växelströmsladdningen Typ 2 Mode 3 och en adapter för den japanska likströmsladdaren Chademo.
ABB har redan lanserat en snabbladdare för både den nya standarden CCS, combined charging system, det som i början kallades för Combo. (Länk)
De norska laddstationerna, som kostar cirka 1,6 miljoner svenska kronor styck att sätta upp, ska förses med solcellspaneler. De kommer att byggas redan i sommar och ska placeras mellan Oslo, Bergen och Tronheim.
Och det kommer att vara gratis för Tesla-ägarna att ladda. Troligen för all framtid, enligt Elon Musk.
Läs här om hur långt du kan köra med en Tesla S beroende på vilket batterialternativ du väljer. (Länk)
Tesla S finns med tre batterialternativen - 85 kWh för 700 000 kronor och uppåt, 60 kWh för drygt 600 000 kronor och lågprismodellen med 40 kWh batteripaket.
Räckvidden uppges till 300 miles, cirka 48 mil med det största batteripaketet.
R