JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tunnfilmsteknik i nya elbilsbatterier

Tunnfilmsteknik i nya elbilsbatterier

Den nya och energitäta batteritekniken "solid state" har hamnat i rubrikerna efter att Toyotas materialchef Shigeki Suzuki deklarerat att Toyota kommer att ha solid state-batterier i sina elbilar och plugin-hybrider redan 2020.
Solid state-batterierna har tre-fyra gånger högre energitäthet än dagens litiumjonbatterier och ger elbilarna betydligt längre räckvidd än dagens cirka 10-15 mil på en laddning.

Nästa steg är litium-luft-batterier. Där är energitätheten fem gånger så hög som för dagens litiumjon-batterier.

Shigeki Suzuki talade på en batterikonferens i Tokyo tidigare i veckan och var övertygad om att bilbatterier på sikt kommer att få samma energitäthet som bensin.  Det är dit bilindustrin siktar.

I dag rymmer ett fulladdat elbilsbatteri bara en femtedel av den energi som finns i en full tank bensin.

Det första steget mot den visionen är att ersätta den flytande eller geleartade elektrolyten i litiumjonbatterier med en fast elektrolyt.

Den teknik som nu ser ut att lyckas göra elektrolyten solid till ett överkomligt pris liknar det sätt som man i dag använder för att göra tunnfilmssolceller. Man sprejar eller trycker högkoncentrerade litiumjonledare på ett band av metall eller plast och får en fast elektrolyt som kan lagra mer el än traditionella litiumjon-batterier.

På köpet får man ett batteri som är lättare än dagens eftersom man inte behöver ha lika kraftig kapsling av batteriet som i dag eftersom elektrolyten inte är flytande och inte är brandfarlig.

Det är också troligt att man inte behöver vara lika noggrann med att inte ladda helt fullt eller tömma batteriet helt.

Många ser utvecklingen mot solid state-batterier som en parallell till elektronikutvecklingen från otympliga och svaga vakuumrör över transistorer till kompakta och kraftfulla kiselchip.

Det är framför allt de två amerikanska företagen Planar Energy och Sakti3 som vid sidan av Toyota driver på utvecklingen av solid state-batterier.

Alla stora biltillverkare har också ett finger med i spelet. GM har till exempel satsar pengar i Sakti3.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)