Toyotas gaspedal skyldig till olyckan
Dödsolyckan med en skenande Toyota Camry i USA i september 2007 var Toyotas fel. Inte förarens. Det slog en domstol i Oklahoma fast förra veckan.Ganska snart föll misstankarna på den elektroniska gaspedalen. Förare rapporterade att bilarna först inte svarade på gaspådrag för att sedan rusa på fullt varv.
Den amerikanska staten beställde då en utredning som dock friade gaspedalen från misstankar.
Men den amerikanska rymdstyrelsen Nasa tog tag i frågan och gjorde en grundlig undersökning av elektronikmodulen till gaspedalen. (Länk till Nasas huvudsida om rapporten)
Inte heller Nasa kunde hitta några uppenbara bevis på att det var fel på elektroniken. Nasa hittade visserligen 17 tenntrådar i en trasig elektronikmodul från en Toyota Camry av 2003 års modell, men kunde inte med säkerhet säga att det var just tenntrådarna som orsakat problemet. (Länk till Elektroniktidningen artikel)
Nasa antydde i stället att det kunde vara en mjukvaruproblem relaterat till bilens CPU, men gick inte vidare på det spåret.
Domstolen i Oklahoma slog dock i torsdags fast att dödsolyckan på en motorväg i september 2007 orsakades av fel i det elektroniska gaspedalsystemet och dömde Toyota att betala 1,5 miljoner dollar i skadestånd till föraren som skadades och lika mycket till familjen till den person som förolyckades.
Tidningen EETimes rapporterar om detta men tror att det finns mer bakom ytan som inte rapporterats.
En grupp experter på inbyggda system har engagerats för att ta tag i de trådar som Nasa lämnat. Den expertgruppen är än så länge belagd med munkavel till dess att hela rättegången är avslutad.
Men EETimes skriver att man kommer att ta kontakt med expertgruppen och ta del av gruppens utredning.
Läs diskussionerna på den amerikanska sajten Embedded Gurus.
Läs artikel i Huffington Post om tenntrådarna - tin whiskers.