Blackberry i limbo – vd får sparken
Intresset för att ta över den krisande kanadensiska mobiltillverkaren Blackberry tycks vara iskallt. Ingen köpare är i sikte och nu får vd Thorsten Heins sparken.Fairfax fick sex veckor på sig att lösa finansieringen. Under tiden hade Fairfax första tjing, men Blackberrys styrelse och ledning hade fria händer att sondera terrängen efter andra köpare.
Igår, den 4 november, gick fristen ut för Fairfax, som meddelade att man inte kunde fullfölja budet.
Inte heller något av de företag som Blackberryledningen uppges ha varit i kontakt med har lagt ett formellt bud. Både Google, Cisco, Facebook, SAP och Lenovo har uppvaktats enligt obekräftade uppgifter i media.
– Ingen vill fånga en fallande kniv. Man kan skära sig, säger analytikern Neil Mawston på Strategy Anlytics till tidningen Guardian.
Inte heller mobiloperatörerna eller återförsäljarna vill binda upp sig med Blackberry.
Det lär dock har varit ett seriöst intresse från kinesiska Lenovo men få tror att en sådan affär är genomförbar. Kanadensiska och amerikanska myndigheter, som är tunga användare av Blackberrys säkra smartmobiler, förväntas blockera en affär med Lenovo.
Av de 600 000 smartmobiler som det amerikanska försvarsdepartementet använder kommer 470 000 från Blackberry. Och den nya modellen Z10 har nyligen godkänts av Nato.
I och med misslyckandet att hitta en finansiär meddelade Blackberry i går att vd Thorsten Heins slutar med ett avgångsvederlag på 22 miljoner dollar. Thorsten Heins rekryterades till Blackberry i januari 2012.
In kommer istället veteranen John Chen, ”en fixer” som tidningen The Verge beskriver honom. (Länk till artikeln "Who is John Chen).
Blackberry var en gång alla amerikanska affärsmänniskors älsklingsmobil. Den ansågs säkrare än någon annan mot avlyssning och den hade ett komplett tangentbord med utanpåliggande knappar som gjorde det enkelt att skriva textmeddelanden.
President Obama tillhörde de verkliga Blackberry-fansen och sa att han inte kunde vara utan den.
Men utvecklingen sprang ifrån Blackberry, eller Research in Motion RIM som är företagets egentliga namn.
Blackberry hade en uppåtgående försäljningskurva ända fram till 2011 då det såldes 51,5 miljoner Blackberrymobiler.
Men sedan dök den brant nedåt efter den misslyckade lanseringen av smartmobilen Z10. Magin kring Blackberry försvann när Blackberry skulle göra telefoner som liknade alla andra.
Blackberry sitter nu med ett osålt lager värt en miljard dollar och antalet sålda mobiler i år väntas sjunka till 23 miljoner, enligt prognos från Gartner. Se stapeldiagrammet till höger.