JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Bonanza för här-är-jag-tekniken

Bonanza för här-är-jag-tekniken

Location-based services, LBS, är en av de snabbast växande marknaderna för teknikföretag inom kommunikationsområdet. Hittills är det bara 40 procent av mobiloperatörerna som har investerat i någon form av identifieringsfunktion.
LBS löser bland annat problemet med larmsamtal från mobiltelefoner. Utan LBS-funktioner är det svårt för larmcentraler och poliser att få fram rätt position på larmet och flera samtal om samma incident kan uppfattas som flera olika incidenter.

André Malm, senioranalytiker på Berg Insight i Göteborg, har gjort en djupdykning i ämnet och konstaterar att marknaden för LBS håller på att ta fart och att potentialen är stor.

Många halvledarföretag och mobilplattformstillverkare som Broadcom, Qualcomm, Pole Star, Senion Lab, Apple och Google arbetar med att få fram smarta hybridlösningar som utnyttjar både signalerna från mobilmaster, wifi-hubbar och Bluetooth-nätverk och sensorerna i själva mobiltelefonen som accelerometer, gyro, kompass och höjdmätare.

Andra företag satsar på helt nya spår. Företaget Byte Light använder mobiltelefonens kamera för att hitta signaler från intelligent LED-belysning och Indoor Atlas arbetar med kompassensorer och magnetiska fält inne i byggnader.

Enligt André Malms rapport har den här marknaden lockat ett växande antal start-up-företag och teknikspecialister att utveckla mjukvara och infrastruktur som bereder vägen för app-utvecklare, mobilföretag och andra att lägga till LBS-funktioner till sina prylar.

Länk till rapporten LBS Platforms and Technologies.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)