Android i skylten, skylten i fickan
Svenska skyltningsleverantören Zetadisplay har upptäckt mobiloperativsystemet Android. Digital skyltning genomgår just nu en explosiv utveckling med interaktion via både pekskärmar och butikskundernas egna smarttelefoner.
– Vi har en önskan från kunder att med hjälp av vår medieplattform kommunicera med surfplattor och smartphones i olika sammanhang, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Smartare interaktivitet och enklare integrering med Androidbaserade produkter är två fördelar som företaget ser. Kunderna – alltså Zetadisplays egna kunder för skyltningslösningarna – kan dessutom integrera Zetadisplays Androidplattform med mjukvara och tjänster från andra leverantörer.
– De blir därmed inte upplåsta i en stängd kommunikationsmiljö.
Androidspelarna kommunicerar över 5Ghz-bandet till en global server i molnet. Programvaran till Android styr spelaren att spela en loop, hantera en webbläsare, köra HTML5, skapa händelsestyrt innehåll och övervaka skärmen, med mera.
Sedan tidigare Zetadisplay en lösning där skärmarna styrs via en ren Linuxplattform. Med Android kommer bland annat touch på köpet.
Zetadisplay beskriver sig som en ledande leverantör av Last Meter Marketing och Digital Signage till större kedjor inom detaljhandel- och servicebranschen. Digital Signage kallas på svenska för digital butikskommunikation.
Levande bildskärmar har redan i stor utsträckning ersatt statiska tryckta pappskivor för skyltning. Nästa steg i utvecklingen är integrering. Dels med med butikens datasystem och dels med butikens kunders egna smarttelefoner.
Butikskedjans kassasystem kan användas för automatisk prisuppdatering och automatiskt byte av budskap på skärmarna
Sociala medier och webbplatser används idag för kommunikation med kunder. Nu utvecklas appar till smarttelefoner som öppnar möjligheten för direkt interaktion i butiken.
Zetadisplay har drygt 40 anställda och har försäljningskontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland och Holland.