JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kinas supermiljöpremie gynnar el-Saab

Kinas superpremie gynnar el-Saab

Kina har generösare subventioner för elbilar än vad Sverige har. Och det spelar det svensk-kinesiska elbilsföretaget Nevs i händerna när man i april ska leverera skalen till de första elbilarna till Kina.
I april ska Nevs skeppa iväg chassi och kaross för 200 elbilar från den gamla Saabfabriken i Trollhättan till Kina där batterier från Nevs egen batterifabrik i Peking ska monteras.

Det avslöjade Nevs vd Mattias Bergman i ett bandat inslag på elbilskonferensen i Helsingborg för ett par veckor sedan. Han förklarade också att den nya elbilskonstruktionen inte har några kopplingar till den elbilskonvertering som gjordes på gamla Saabtiden.

I Kina, närmare bestämt i staden Qingdao i östra Kina där en ny bilfabrik planeras, ska den nya elbilskonstruktionen testas under minst ett år innan den är redo för konsumentmarknaden.

Men då kan den säljas med en ”supermiljöbilspremie” på 60 000 yuan, motsvarande 64 000 svenska kronor. Det är väsentligt mycket mer än de 40 000 kronor som gäller i Sverige.

Medan den nuvarande svenska supermiljöbilspremien upphör sista december i år – om den inte förlängs – gäller den kinesiska till sista december 2015. Därefter kommer den att förlängas. Det är klart redan nu, men osäkert hur stor den blir.

Det kinesiska målet är att ha en halv miljon batterifordon, laddhybrider och bränslecellsfordon på vägarna redan 2015 och 5 miljoner år 2020. Den här typen av fordon går under paraplybeteckningen NEV; new energy vehicle. Därför subventionerar Kina rena batteribilar med 60 000 yuan och laddhybrider med 35 000 yuan.

Kina ligger fortfarande långt efter Europa och USA i antalet elbilar på vägarna.

Enligt Magnus Karlström på nyhetsbrevet ”Omvärldsbevakning av energieffektiva vägfordon” såldes det förra året 17 642 elfordon och laddhybrider i Kina. Det var en ökning med 38 procent från 2012. Då ingår troligen både personbilar, bussar och lastbilar i den siffran.

Samma år såldes det 42 000 laddpersonbilar i Europa och 96 000 laddpersonbilar i USA.

Världens mest uppmärksammade elbil, amerikanska Tesla Model S, ska börja säljas i Kina – trots att priset där kommer att ligga 50 procent högre än i USA beroende på tullar och andra avgifter.

Fakta om NEVS - New Energy Vehicle Sweden

Nevs grundades av Kinasvensken Karl Johan Jiang för att lägga ett bud på Saab Automobiles konkursbo. Affären blev klar den 13 juni 2012.

Enligt vd Mattias Bergman har Nevs i dag 400 anställda och 200 inhyrda konsulter.

Nevs ägs till 78 procent av National Modern Energy Holdings Ltd, registrerat på brittiska Jungfruöarna och med huvudkontor i Hongkong.

NME Holdings ägare är Beijingföretaget State Holdings, som driver 31 biomasse-kraftverk och utvecklar teknik för vindkraft, effektiv energilagring, batterier för eldrivna fordon och biobränslepannor. Koncernen har omkring 8 200 medarbetare.

Qingdao stad i Shandongprovinsen i östra Kina äger genom sitt investmentbolag Qingdao Qingbo Investment Co Ltd 22 procent av Nevs. En ny bilfabrik kommer att byggas i Qingdao när kapaciteten i Trollhättefabriken börjar fyllas.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)