Elfel bilägarens värsta ovän
Elektroniken i moderna bilar är inte pålitlig. Och elfel är faktiskt det som stör dagens bilägare mest. Det är slutsatsen när tidskriften Auto Motor & Sport bett läsarna betygsätta sina bilar.Det som retar upp bilägarna mest är att de känner sig som betatestare, bilen är helt enkelt inte färdigutvecklad när den böjar säljas. Ett stort problem är också att elfel har en tendens att dyka upp, försvinna och sedan återkomma, vilket gör dem svåra att felsöka.
En läsare beskriver sin Volvo XC60-12 så här: ”Elektroniken mellan växellåda (automat) och motor är inte synkroniserad. Återkommande problem med Volvo On Call, programmering av värmare via app. Multimediasystemet fallerade, till slut fungerade ingenting.”
När Auto Motor & Sport avslöjar vilka bilmärken som har flest elfel är det Opel som utmärker sig – hela 34 procent av Opelägarna anger att deras bilar har haft någon form av elfel. Näst sämst är Mini och Skoda, där 25 procent av bilägarna anger elfel, tätt följt av Saab med 24 procent. Snittbilen ligger på 17 procent.
Här är listan som Auto Motor & Sport tagit fram. Listan gäller enbart bilar av årsmodell 2004–2014.
Biltillverkare | Andel som haft elfel (procent) |
Opel | 34 |
Mini | 25 |
Skoda | 25 |
Saab | 24 |
Kia | 21 |
Volvo | 19 |
Audi | 19 |
Mercedes-Benz | 19 |
Mazda | 18 |
BMW | 17 |
Citroën | 16 |
Lexus | 16 |
Porsche | 15 |
Ford | 14 |
Hyundai | 13 |
Volkswagen | 13 |
Nissan | 12 |
Peugeot | 12 |
Subaru | 5 |
Toyota | 3 |