45 procent mindre blir risken att åka in i framförvarande fordon om en Volvo utrustas med den senaste kombinationen av krocksäkerhetssystem. Det visar en studie som Volvo gjort tillsammans med försäkringsbolaget If.
Det visar en undersökning som If och Volvo gjort på samtliga nya Volvobilar i trafik av årsmodellerna 2007 till 2014. Med den senaste generationen av automatiska bromssystem från 2010, minskar risken med 45 procent.
Kollisionsundvikande system bidrar också till att lindra de kollisioner som ändå uppkommer, något som i sin tur förväntas leda till färre personskador, färre skador på bilarna och mildare krockar.
Studien bygger på data från de kollisioner som rapporterats till Ifs dotterbolag Volvia, som försäkrar alla nya Volvobilar i Sverige.
– Försäkringsdata har fördelen att tidigt ge möjlighet att utvärdera nya tekniker med utgångspunkt från verkliga trafikolyckor, skriver If i ett pressmeddelande.
Analysen omfattar krockar i alla typer av krockvåld och situationer, även de som inte alltid följs upp i polisrapporterad data.
Samtliga bilar i studien var utrustade med det kollisionsundvikande systemet City Safety, som fungerar i hastigheter upp till 50 km/h och är standard i alla nytillverkade Volvobilar. City Safety minskar risken att köra på en annan bil bakifrån med 28 procent, enligt en tidigare studie.
Det går inte att kombinera den gamla och nya statistiken till en total skattning av hur mycket Volvos säkerhetssystem höjer säkerheten eftersom systemen samverkar med varandra. Man skulle tvingas jämföra gamla bilmodeller med nya och det vore inte rättvisande.
KÄLLA: Pressmeddelande från och mailkonversation med If.