Mats tror på elbussar i Lund
Sedan i somras finns en elbusslinje i Göteborg, mellan Chalmers två campusområden. Nu studerar en forskargrupp kostnaden för en elektrifiering av Lunds stadsbussar. Slutsatsen är att de flesta lösningar hamnar ganska nära kostnaderna för dagens bussar.– Med tanke på den snabba utvecklingen kring batterier och elektrisk drivteknik är ett helelektriskt alternativ mycket attraktivt. Att bussarna dessutom är tysta och utsläppsfria gör inte saken sämre.
Mats Alaküla är professor vid Industriell elektroteknik och automation (IEA) på Lunds tekniska högskola, men också anställd som Volvokoncernens elfordonsexpert i Göteborg.
Enligt en forskarstudie som Mats Alaküla lett visar det sig att det skulle kosta mellan 10 och 40 miljoner kronor per år att göra hela Lunds bussnät elektriskt och driva alla stadsbussar på el istället för på gas eller diesel. Utgångspunkten i studien är att alla stadsbussar byts ut, men att tidtabellerna förblir oförändrade på samtliga linjer.
Utmaningen är elförsörjningen. Utan kontinuerlig laddning under dagen krävs mellan två och tre ton batterier i en buss, vilket tar passagerarutrymme. Istället har man studerat lösningar där man laddar mellan 100 och 200 kW vid vissa hållplatser, främst ändhållplatser.
Detta laddförfarande kan kompletteras med så kallad slide-in-laddning, samma teknik som används för spårvagnar på många håll. Det betyder att man kan ladda upp till 200 kW i rörelse, hävdar forskarna.
Forskargruppen vid IEA arbetar med det man kallar elvägsutveckling, vilket innebär laddning i rörelse. Flera slide-in-tekniker kommer att demonstreras publikt under de kommande två åren.