JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Grönt ljus för självkörande fordon


Lagom till starten av Drive Me – Volvos stora projekt med hundra självkörande bilar med start om ett år – ändras lagen så att experiment med autonoma fordon blir tillåtet. Det står klart när utredningen om självkörande fordon presenterades idag.

– Möjligheten att kunna bedriva försöksverksamhet i riktig trafik är viktig för att kunna ta nästa steg i teknikutvecklingen och därmed främja innovation, konkurrenskraft och trafiksäkerhet, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam i ett pressmeddelande.

Han föreslår en ny lag som reglerar försöksverksamhet med självkörande fordon på väg. Bland annat ska det bli tillåtet med helt självkörande fordon som saknar fysisk förare. Förslaget innebär även att försök med fordon som på vissa vägsträckor kör själv och som på andra sträckor förs av en fysisk förare, tillåts.

Det blir testorganisationens ansvar att se till så att försöken genomförs på ett säkert sätt. Den som fått tillstånd till försöksverksamheten bär ansvaret för fordonet när det kör själv. När fordonet framförs av en fysisk förare ska samma regler som i dag gälla, det vill säga att det är föraren som är ansvarig för framförandet.

Förslaget innebär även att Transportstyrelsen ska ansvara för prövning av tillstånd för försöksverksamhet. Den som söker tillstånd ska i sin ansökan bland annat redovisa hur trafiksäkerheten säkerställs under försöksverksamheten. Transportstyrelsens beslut om tillstånd kan vara förenad med villkor.

Utredaren förslår också att kameror som övervakar omgivningen utanför fordonet ska vara tillåtna. Bildmaterialet ska dock innan lagring avidentifieras permanent och oåterkalleligt.

Det ska också finnas en så kallad ”svart låda” i varje fordon. Testorganisationen ska lagra information från fordonets sensorer och vid behov ska informationen lämnas till polis, åklagare eller den som tecknat försäkring för fordonet.

Vidare konstateras i betänkandet att dagens regler för ersättning vid trafikskada är sådana att de går att tillämpa på alla nivåer av självkörande fordon. Ersättning vid en eventuell olycka täcks av trafikförsäkringen och det är fordonets ägare som är skyldig att se till att fordonet har en trafikförsäkring.

Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 maj 2017.

Hela betänkandet finns här (länk).

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)