Hon vet hur du kan tjäna pengar på IoT
Hur du tjänar pengar på att koppla upp dina inbyggda system på Internet – det kommer du att kunna lära dig i en guide som publiceras på Umeå universitet i höst. Den ger handfasta råd och goda förebilder i form av bland annat Electrolux, Telia, Fältcom och Umefast.
– Vi tyckte att det saknades business case som visar vad man faktiskt kan uppnå med IoT, säger Ulrika H Westergren, forskare vid Institutionen för Informatik.
– Många företag förstår att IoT är något de borde vara med på, men de vet inte hur de ska gå tillväga. Då är det väldigt lätt att bara fokusera på tekniken. Det behöver inte vara fel, men vi som kommer från andra hållet tror att det är bättre att börja med affären och fundera på vad det är för värde som IoT kan skapa.
Företagen hämtas från bland annat gruvindustrin, fastighetsbranschen, transportbranschen och skogsindustrin.
– Vi har också tagit med en del lite udda men roliga exempel som ”intelligenta pistmaskiner” som hämtar hem data och kommunicerar snödjup. De kanske man inte tänker på annars, men de spelar stor roll för dem som sköter stora skidanläggningar, säger Ulrika H Westergren till tidningen CIO Sweden.
Ett mönster bland de intervjuade är att de flesta av dem utgått från sin befintliga verksamhet och använder IoT för att förbättra sina produkter.
– Eller så funderar de över vad de skulle kunna göra om de hade bättre information eller en annan typ av produkt. IoT fungerar ju till exempel väldigt bra för att förbättra tjänster till kund, eftersom informationen gör att man kan förebygga problem eller möta behov innan de uppstått.
En generell slutsats hon drar redan nu är att det är viktigt att hitta rätt samarbetspartners.
– De företag som satsar på IoT bygger nätverk och ekosystem med olika partner. I de här nätverken kan det vara en som står för uppkoppling, en annan som står för produkten som ska kopplas upp, och en tredje som utvecklar gränssnittet.
Projektet att ta fram guiden sponsras av Vinnova.
Den 11 maj deltar Ulrika H Westergren i en affärsdag kallad Internet of Everything arrangerad av mediabolaget IDG. Bland övriga talare finns Telenor, Husqvarna, Scania, Volvo, Sandvik, Ericsson och nationalelekonomen Stefan Fölster.