Nevs tar sitt DNA från Saab, men kör inte vidare i samma spår som tidigare. Tvärtom. I Trollhättan är ambitionen att leverera mobilitet snarare än en fysisk produkt i form av en bil. Kapitalet, liksom inspirationen, kommer från Kina.
Framtidens bil, så benämns ett av tre projekt som ingenjörerna på Nevs i Trollhättan arbetar med just nu. Här är det inte bilutveckling i traditionell tappning som är drivande. Ambitionen är istället att hitta bättre lösningar för människor att ta sig från en plats till en annan.
Hans-Martin Duringhof |
− Utifrån en traditionellt bilperspektiv kommer framtidens bil som vi jobbar med att bli radikalt ändrad när det gäller funktion och hur den i ett urbaniserat samhälle kan lösa dagens mobilitetsproblem, säger Hans-Martin Duringhof, chef för elsystem på Nevs.
Att det kinesiska ägandet har stort inflytande på tankegångarna i utvecklingsarbetet är tydligt.
I Kinas större städer är privatbilen en utdöende företeelse. Bara att få tag på en registreringsskylt kan vara en utmaning. Den kan kosta tre gånger mer än själva bilen och ibland finns det inte ens några att köpa.
Parkering är ett annat problem, liksom luftföroreningarna. Det finns statistik som säger att majoriteten av distansen som en bil körs i en storstad är den distans som tillryggaläggs när föraren letar parkeringsplats. Samtidigt står dagens bilar stilla på en parkering över 90 procent av tiden.
Christian Bromander |
Mot bakgrund av detta tror Nevs på nya former av ägande, med högre nyttjandegrad. Framåt ser företaget att individer snarare köper en tjänst som inkluderar flera olika typer av elbilar, anpassade för enskilda tillfällen.
− Vi är regelbundet i Kina och just nu känns det som att Uber och Didi växer gigantiskt med antal användare i storstäderna där. Det kommer att ändra förväntningarna hos kunderna, menar Hans-Martin Duringhof.
Tre väsentliga ingredienser i den framtida bilen är eldrift, uppkoppling och förarlöst. Eldrift för en bättre miljö samt uppkoppling och förarlöst för att maximera utnyttjandet liksom minimera köer och olyckor. Uppkopplade bilar kan också monitoreras kontinuerligt vilket gör att man i förtid kan se om delar slits ut och ersätta dem innan de går sönder.
FAKTA Nevs, kort för National Electric Vehicle Sweden, bildades 2012 när svensk-kinesiske Kai Johan Jiang köpte tillgångarna i Saab Automotives konkursbo. Idag utvecklar företaget enbart helt elektrifierade bilar. Det sysselsätter drygt 900 personer i Trollhättan, varav cirka 700 är fast anställda och resten är konsulter. Kai Johan Jiangs företag National Modern Energy Holdings är Nevs största ägare. Den kinesiska staden Tianji är näst störst, medan SRIT (State Research Information Technology) äger en dryg fjärdedel. SRIT är delvis statligt, delvis ägt av China Unicom som är Kinas största mobiloperatör. I Kina har Nevs drygt 130 anställda i Tianjin och Peking. I Tianjin bygger företaget just nu en fabrik som ska tillverka elektrifierade bilar baserade på Saab 9-3 för den kinesiska marknaden. Fabriken beräknas vara klar i början av år 2018 och planen är att de första bilarna ska rulla ur fabriken under mitten av 2018. |
En viktiga orsak till att staden Tianjin gått in som delägare i Nevs är just intresset för att lösa invånarnas problem att förflytta sig effektivt. Staden har egna idéer och projekt kring hur infrastrukturen ska byggas ut och hur invånarna ska bli uppkopplade – och i framtiden ska de svenskutvecklade produkterna ingå som en del i hela lösningen.
Exakt vad teamet i Trollhättan utvecklar vill Hans-Martin Duringhof inte gärna gå in på eftersom det fortfarande är ett par år till det att genombrottet ska bli synligt för allmänheten. Men han säger:
− Jämfört med andra i bilindustrin så jobbar vi mycket mer med företag som inte kommer från bilindustrin. Vi samarbetat med flera it-bolag, företag som arbetar med artificiell intelligens, företag som hanterar big data och företag som arbetar med sensorer som radar, kameror och ultraljud.
Till skillnad mot klassiska bilföretag, som ofta kräver 15 års erfarenhet för att anställa, adderar Nevs medvetet oliktänkande till sina team för att skapa kreativitet och synergier.
Ett paradexempel är Anna Haupt – känd för att ha utvecklat airbag-cykelhjälmar. Hon har flyttat från Lund till Trollhättan för att så sent som i oktober börja arbeta med autonom teknik på Nevs.
− Vi blandar upp oss med människor med kunskap från andra industrier för vi ser att kundernas krav på vad en bil är kommer att ändras drastiskt under de närmaste fem till tio åren. Det har många inom bilindustrin ännu inte förstått, säger Christian Bromander, ansvarig för elektrisk och mekanisk arkitektur på Nevs.
Under ganska lång tid har bilindustrin arbetat med skalbara och flexibla plattformar. Så kommer det att förbli.
Plattformen som Nevs utvecklar ska kunna ligga till grund för olika bilstorlekar – från ett B-segment, som är jämförbart med en Opel Corsa eller Volkswagen Polo, upp till ett E-segment, som typiskt är en Saab 9-5 eller BMW 5-serie. Till detta kommer bilar med olika höjd som sedan, kombi och Suv-varianter.
− Det blir som en legobox med moduler med kritiska gränssnitt som alltid är desamma. Modulerna kan kombineras på olika sätt och vi kan exempelvis addera olika batterikonfigurationer och elmotorer, säger Christian Bromander.
Mer exakt hur Nevs kommer att lösa drivlinan vill företaget inte heller avslöja, men i plattformen ingår att kunna göra fram-, bak- och fyrhjulsdrivna elbilar.
Även batteriteamet har flexibilitet i åtanke när det utvecklar batteripaketen och tillhörande batterihantering inklusive kylning så att integrationen i bilen blir smidig.
− I våra första bilar inom Kina- och Turkiet-projektet, som inte från början är optimerade för eldrift, lägger vi batterierna under golvet för att skapa en så bra installation som möjligt. Men det blir först i framtidens bilar som detta kan göras optimalt, säger Christian Bromander.