JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Miveo är spindeln i bildelningsnäten

Elektronik­tidningen har talat med göteborgska Miveo, som levererar boknings­system för bil­delning. Vi pratar bland annat om vad det är som driver intresset för bil­delning och vad man tar sig till när det för till­fället inte råkar finnas en bil att dela.

Nio snabba svar 
om bildelning

Idén om bildelning möts ofta av skepsis. Här är svar på några vanliga frågor.

Vem äger bilarna?
Dedicerade bilpoolsföretag och biltillverkare.

Vem städar bilen?
Ägaren.

Vem tankar bilen?
Car2go och Drivenow byter tankning mot gratisminuter. Move abouts elbilar parkeras vid laddstationer.

Hur hittar man en ledig bil?
En app visar vägen.

Varför gav Car2go upp 
i Stockholm?
Kommunen såg inte Car2go som trängselhjälp utan som ett hot mot parkeringsintäkter. Trängsel är bara ett problem i Stockholm, inte en katastrof som i de stora städer där bildelning slår igenom.

Hur är bildelning miljövänligt?
En delningsbil ersätter elva privatbilar. Städer kan byggas tätare. Det är en killer app för elbilar.

Om ingen bil finns när jag behöver?
Säg att upplägget snarare är att du köper transport från A till B. Finns ingen delningsbil kanske en vanlig taxi dyker upp istället. Eller en ricksha eller en elektrisk skateboard, beroende på dina egna preferenser.

Vad är skillnaden mot hyrbil?
Inget pappersarbete. Hyrning i minuter snarare än dagar för långa resor.

Varför händer detta just nu?
Bilen har blivit en smartphone på hjul. Bildelning är en app.

Du plockar upp en parkerad bil när du behöver den, och parkerar den vid ditt resmål. Så fungerar bildelning. Hyrtiden är typiskt en kortare biltur.

Processen är automatiserad. Där kommer göteborgska Miveo in i bilden. Företaget har moln­tjänst, appar och telematik som sköter bokningen.

Mikael Jagelid

– Vi kan snabbt få igång proto­typer, göra piloter och testa affärs­upplägg, berättar Mikael Jagelid affärs­utvecklare på Miveo.

– Vem man än pratar med har de olika idéer om hur det ska göras – kilometer­avgift, antal minuter, start­avgift, tid på dygnet, vart resan går, och så vidare – det finns många parametrar och vi har en flexibel plattform.

Miveo är ett tiotal personer – utvecklare, kundsupport, affärsutvecklare och drift. Företaget knoppade av sitt bildelningssystem hösten 2015 från Pilotfish, som en gång utvecklade Volvos bilpools­system Sunfleet. Området blev hett och behövde mer fokus än det fick bland Pilotfishs övriga system.

– Det är ett spännande område nu. Det är mycket som rör sig. Mängder av aktörer som prövar sig fram.

Bildelnings­vågen har flera skäl – bilar är uppkopplade, delnings­tänkandet har slagit rot och det gynnar miljön.

– Men framför allt trängseln, att vi inte får plats i städerna.

Man kan inte längre bygga städer med bivillkoret att alla ska kunna ta sig fram med egen bil. En hållbar stad måste ha fler invånare per kvadratkilometer. Då kan det inte stå parkerade bilar överallt.

Istället ska de ut på gatorna och göra nytta. Om man kan få upp tiden som en bil används från fem procent till 30 procent reducerar man drastiskt antalet bilar i en stad.

Så i stor­städerna tas bildelning emot med öppna armar. I lilla Sverige måste Miveo försöka vaska fram mindre tillämpningar.

– Vi har inga riktiga storstäder med utmaningar som de har i EU, USA och Asien, där man på allvar måste jobba för att bli av med trängseln.

– Men vi kan göra stor nytta för enskilda företag i Sverige som exempelvis vill effektivisera användandet av tjänstebilar, att göra dem delbara mellan anställda.

En annat exempel på delningsmodell är att ett företagshotell erbjuder bilflotta, vid sidan av reception och Internetuppkoppling.

Tanken på delning är etablerad i folks sinne.

– Via Airbnb kan jag hyra ut min sommarstuga till en människa från ett annat land, som jag aldrig träffat. Vi är trygga i detta idag, vilket är en stor skillnad mot för bara 3–4 år sedan.

Miveos telematikenhet är inte rocket science. Den kopplar in sig i bilens nät för att exempelvis låsa, låsa upp och läsa motordiagnos, trippmätare och laddnivå.

– Den är väl beprövad. Basen är många år gammal.

– Vi ser den som ett nödvändigt ont. Bildelning är produkten och hårdvaran bara en av delarna som behövs för att få den att fungera.

När tar er marknad fart?

– När tillverkarna börjar installera telematiken redan i löpande bandet. Det är en bromsklots för oss att behöva eftermontera hårdvara i varje bil.

Och det är faktiskt något som händer nu. Göteborgsk-kinesiska Lynk & co:s första bil har en stor dela-knapp mitt på skärmen. Tanken är att du ska hyra ut din bil när du är på jobbet.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)