Elektroniktidningen har talat med göteborgska Miveo, som levererar bokningssystem för bildelning. Vi pratar bland annat om vad det är som driver intresset för bildelning och vad man tar sig till när det för tillfället inte råkar finnas en bil att dela.
Nio snabba svar om bildelning |
Idén om bildelning möts ofta av skepsis. Här är svar på några vanliga frågor. Vem äger bilarna? Vem städar bilen? Vem tankar bilen? Hur hittar man en ledig bil? Varför gav Car2go upp
i Stockholm? Hur är bildelning miljövänligt? Om ingen bil finns när jag behöver? Vad är skillnaden mot hyrbil? Varför händer detta just nu? |
Du plockar upp en parkerad bil när du behöver den, och parkerar den vid ditt resmål. Så fungerar bildelning. Hyrtiden är typiskt en kortare biltur.
Processen är automatiserad. Där kommer göteborgska Miveo in i bilden. Företaget har molntjänst, appar och telematik som sköter bokningen.
Mikael Jagelid |
– Vi kan snabbt få igång prototyper, göra piloter och testa affärsupplägg, berättar Mikael Jagelid affärsutvecklare på Miveo.
– Vem man än pratar med har de olika idéer om hur det ska göras – kilometeravgift, antal minuter, startavgift, tid på dygnet, vart resan går, och så vidare – det finns många parametrar och vi har en flexibel plattform.
Miveo är ett tiotal personer – utvecklare, kundsupport, affärsutvecklare och drift. Företaget knoppade av sitt bildelningssystem hösten 2015 från Pilotfish, som en gång utvecklade Volvos bilpoolssystem Sunfleet. Området blev hett och behövde mer fokus än det fick bland Pilotfishs övriga system.
– Det är ett spännande område nu. Det är mycket som rör sig. Mängder av aktörer som prövar sig fram.
Bildelningsvågen har flera skäl – bilar är uppkopplade, delningstänkandet har slagit rot och det gynnar miljön.
– Men framför allt trängseln, att vi inte får plats i städerna.
Man kan inte längre bygga städer med bivillkoret att alla ska kunna ta sig fram med egen bil. En hållbar stad måste ha fler invånare per kvadratkilometer. Då kan det inte stå parkerade bilar överallt.
Istället ska de ut på gatorna och göra nytta. Om man kan få upp tiden som en bil används från fem procent till 30 procent reducerar man drastiskt antalet bilar i en stad.
Så i storstäderna tas bildelning emot med öppna armar. I lilla Sverige måste Miveo försöka vaska fram mindre tillämpningar.
– Vi har inga riktiga storstäder med utmaningar som de har i EU, USA och Asien, där man på allvar måste jobba för att bli av med trängseln.
– Men vi kan göra stor nytta för enskilda företag i Sverige som exempelvis vill effektivisera användandet av tjänstebilar, att göra dem delbara mellan anställda.
En annat exempel på delningsmodell är att ett företagshotell erbjuder bilflotta, vid sidan av reception och Internetuppkoppling.
Tanken på delning är etablerad i folks sinne.
– Via Airbnb kan jag hyra ut min sommarstuga till en människa från ett annat land, som jag aldrig träffat. Vi är trygga i detta idag, vilket är en stor skillnad mot för bara 3–4 år sedan.
Miveos telematikenhet är inte rocket science. Den kopplar in sig i bilens nät för att exempelvis låsa, låsa upp och läsa motordiagnos, trippmätare och laddnivå.
– Den är väl beprövad. Basen är många år gammal.
– Vi ser den som ett nödvändigt ont. Bildelning är produkten och hårdvaran bara en av delarna som behövs för att få den att fungera.
När tar er marknad fart?
– När tillverkarna börjar installera telematiken redan i löpande bandet. Det är en bromsklots för oss att behöva eftermontera hårdvara i varje bil.
Och det är faktiskt något som händer nu. Göteborgsk-kinesiska Lynk & co:s första bil har en stor dela-knapp mitt på skärmen. Tanken är att du ska hyra ut din bil när du är på jobbet.