På obestämd tid förbjuder Arizonas guvernör taxiappföretaget Uber att testa självkörande bilar i Arizona. Beslutet kommer efter att en självkörande Uberbil körde ihjäl en kvinna i Tempe för en dryg vecka sedan.
ALLT SOM ÄR KÄNT OM ELAINE HERZBERGS DÖD |
[20 mars] Ubers självkörnings-Volvo i dödsolycka [20 mars] Polischefens bedömning: inte Uberbilens fel [22 mars] ”Både bilen och föraren borde ha sett henne” [23 mars] Experter: en mänsklig förare hade räddat kvinnan [27 mars] Uber får inte testa självkörning i Arizona |
Dödsfallet fått stor uppmärksamhet eftersom den 49-åriga Elaine Herzberg såvitt känt är den första person som dödats av en självkörande bil.
Mycket pekar på att skulden för olyckan ligger på Uber. Enligt guvernören är detta tveklöst fallet.
Situationen var inte omöjlig att hantera – en mänsklig förare hade troligen inte kört på kvinnan alls. Experter bedömer att självkörande bilars sensorer borde ha upptäckt Elaine Herzberg, och konkurrenten Waymo säger sig kunna bekräfta att dess bilar inte skulle ha kört på henne.
Exakt vad som inte fungerade i Ubers säkerhetssystem utreds just nu av USA:s trafikmyndighet NTSB.
- Vilka sensorer och vilken programvara var aktiv?
- Fungerade sensortolkning, sensorfusion, aktuatorer, styralgoritmer och programvara?
- Gjorde teknikern bakom ratten sitt jobb?
- Hade Ubers testbil redundans för att täcka upp när huvudsystemet inte fungerade?
- Ger Uber säkerhet en tillräckligt hög prioritet?
- Är testverksamheten organiserad på ett sådant sätt att säkerhet främjas?
- Enligt tidningen New York Times har anställda på Uber ifrågasatt säkerheten i testandet.
Uber har haft tillstånd att testa självkörande bilar i Arizona sedan sedan 2016. I San Francisco har företaget tidigare testat självkörning utan tillstånd.
– Beslutet är taget med allmänhetens bästa för ögonen, skriver guvernören.