Nästa år börjar Volvo Cars att tillverka bilar för kinesiska Lynk & Co, som Volvo äger 30 procent av aktierna i. Båda varumärkena bygger på CMA-plattformen som svenska Cevt utvecklat i Göteborg. Tillverkningen ska ske i belgiska Gent, och väntas ge rejäla skalfördelar för Volvo.
– Vi ser en stor potential för detta nya varumärke när det nu tar sig in på den europeiska marknaden, och vi är glada över att kunna stödja Lynk & Co genom Volvos tekniska och industriella expertis, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars i ett pressmeddelande.
Dealen passar Volvo som hand i handske eftersom varumärket Lynk & Co likt Volvo Cars är baserat på arkitekturen Compact Modular Architecture (CMA) som Cevt utvecklat i tätt samarbete med just Volvo och Geely. CMA-arkitekturen är redan från början förberedd för elektrifiering.
Den delade plattformen innebär att Volvo kan dra nytta av positiva effekter från stordrift, såsom högre volymer, högre sysselsättning och därmed lägre kostnader.
För närvarande byggs bland annat XC40 i Gent. Det är Volvos första modell i segmentet kompakta SUV:ar, och utsågs till Årets bil i Europa 2018 vid motormässan i Genève i förra månaden.
Volvo Cars ägs sedan 2010 av kinesiska Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Likaså ägs det svenska företaget Cevt av Geelykoncernen.
Förra året förvärvade Volvo Cars 30 procent av aktierna i Lynk & Co, medan Geely Auto äger 50 procent och Zhejiang Geely Holding äger resterande 20 procent av företaget.
Här kan du läsa mer on Cevt och CMA-arkitekturen (länk).