Ett spanskt konsortium med EU i ryggen söker investeringspengar för ett antal storprojekt inom hela ekosystemet elektrifierad transport: litiumbrytning, batteritillverkning, biltillverkning och återvinning.
Nu ska även Spanien – Europas näst största biltillverkare – få en battericellsfabrik.
Kanske ännu viktigare är att landet också gör en satsning på litiumbrytning och förädling. Det håller nämligen just nu på att utvecklas en akut brist på råämnen för litiumjonbatterier, samtidigt som vi ser annonseringar om nya battericellfabriker i Europa var och varannan månad.
Också återvinning får en satsning.
Allt görs genom ett spansk industrikonsortium som bildats för ändamålet, Battchain.
EU:s elektrifieringsorgan EIT Innoenergy är den som får äran för att ha tagit initativet.
Pandemin finns i bakgrunden som motivator – detta är inte det enda gröna återställningspaket som presenteras jorden runt just nu.
Konsortiet söker nu efter en investering på 1,2 miljarder euro till olika projekt i Spanien som väntas skapa 1700 direkta jobb och 12 000 indirekta. Projekten beräknas komma att omsätta 2,4 miljarder euro år 2030.
Battchains gåva till klimatet blir minskade koldioxidutsläpp till en beräknad årlig volym av 1,5 miljoner ton.
Bland Battchains medlemmar hittar vi Extremadura Mining, Ente Vasco de la Energia, CIC Energigune, Fagor Ederlan, Ingeteam, Sodena, Scoobic och BeePlanet.
– Spelarna vi fört samman har redan ekonomiska hållbara projekt under utveckling, säger Mikel Lasa som är vd för EIT InnoEnergy Spanien.
Här är projekten:
• Litiumbrytning och raffinering till en årsvolym av 15 000 ton.
• Årlig produktion av 10 GWh battericeller
• Årlig produktion av 120 000 batteripack
• Årlig produktion av 20 000 elbilar.
• En anläggning för återanvändning och återvinning av insamlade batterier.
Anläggningar ska byggas i Andalusien, Baskien, Extremadura och Navarra. Battericellfabriken ska tillverka solida battericeller – det är en teknik som många tror har framtiden för sig.
Också elbilsproduktionen har en intressant vinkel – fabriken ska bygga ”last mile”-bilar, alltså fordon med kort räckvidd för exempelvis bildelning eller som komplement till kollektivtrafik.
Spanien är Europas näst största biltillverkare. 18 procent av landets export kom från fordonsindustrin år 2019.
År 2030 tror sig landet att för sin egen produktion komma att behöva 75 GWh batterier, varav 90 procent för fordonssektorn.
EIT InnoEnergy har sedan 2010 gett stöd till 380 startups och lyfter särskilt fram svenska Northvolt, och finska superkondensatorbolaget Skeleton.