JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Smar tog en chans - blev först med Fieldbus Foundations buss

Brasilianska företaget Smar gjorde en chansning. Idag är man det enda företag som under två års tid kunnat leverera Fieldbus Foundations fältbuss, FF- bussen.

I Sverige är Smar definitivt en doldis. För 20 år sedan var det inte stort mer än ett av flera serviceföretag i den brasilianska sockerindustrin. Idag har Smar skaffat sig en nyckelposition när världens processindustri står inför att byta analog styrteknik mot digital.

Sedan slutet av 1994 har Smar levererat tryckgivare och mätvärdesomvandlare för fältbussen från Fieldbus Foundation, FF-bussen.

Utvecklingsarbetet startade i ett skede när det var mycket oklart vilken riktning utvecklingen skulle ta. Men Smar hamnade rätt.

- Visst, vi tog en stor risk. Men det har betalat sig. Idag ligger vi förmodligen ett år före konkurrenterna, säger Carlos Liboni, en av grundarna till Smar och idag företagets internationella ambassadör för fältbusstekniken.



Utbildning kommer först


Carlos Liboni är centralt placerad i både Fieldbus Foundation och ISA, International society för measurement and control. Det är två organisationer som spelar en viktig roll för att utveckla en fältbuss för processindustrin.

Liboni besökte nyligen Sverige på inbjudan av Tillquist Process. Tillquist Process som ingår i Sandblom & Stohne-koncernen har nämligen övertagit representationen för Smar i Sverige.

- Tiden mogen att satsa bredare i Sverige. Därför har vi valt att samarbeta med en större systemintegratör, säger Carlos Liboni.

Han återkommer ofta till att vad industrin behöver är information och utbildning om tekniken.

När andra fältbussalternativ kommer på tal, då främst tyska Profibus, håller Liboni en låg profil. Han väljer att föra fram fältbusstekniken som sådan, och berör inte den hårda konflikt som pågår mellan Profibus och FF-bussen i internationella standardorganisationer.

Till saken hör att den serie egenutvecklade halvledarkretsar, som är en viktig del av Smars fältbussstrategi, även hanterar Profibus. Båda bussarna använder sig av samma bussfysik, standardiserad i IEC 1158-2.



1 000 instrument


Idag har Smar hunnit med ett 50-tal installationer med FF-bussen, med totalt cirka 2 700 instrument. Majoriteten av installationerna är tämligen små, med något tiotal instrument. Det är främst mätvärdesomvandlare för tryck och temperatur. Brasilien och övriga Sydamerika dominerar i referenslistan. Men även USA och Europa finns med.

I Sverige finns en installation med FF-bussen som omfattar tolv instrument på Ferriklor i Kumla, den första i Europa för övrigt. Men just den installationen fungerar inte enligt kundens förväntningar.

- Problemet tycks ligga i kommunikationen med övergripande systemet. Vi håller på att undersöka saken, säger Carlos Liboni.

Han talar hellre om Smars första och idag största installation med FF-bussen. Det är brasilianska Deten, tillverkare av tvätt- och diskmedel som byggt ut sitt fältbussystem i tre etapper. Idag ingår mer än 1 000 instrument i installationen.

- Företaget tog ett stort steg framåt genom att ersatta sitt pneumatiska styrsystem med en digital fältbuss, kommenterar Liboni.



Instrumenten sköter styrningen


Carlos Libonis budskap är att tiden nu är mogen för processindustrin att använda fältbuss.

- Använd tekniken. Börjar inte du kommer dina konkurrenter att hinna före, säger han.

Den mest påtagliga fördelen med att använda en seriell multiplexad fältbuss är besparingen kablage. Processindustrin lägger ner stora summor på kabel som kopplar samman givare och ställdon med styrsystemet.

Men det handlar inte bara om färre kabelkilometer. Fältbussarna kommer också att öppna för intelligenta givare, eftersom varje givare eller mätvärdesomvandlare som kopplas till bussen behöver en mikroprocessor som styr kommunikationen. När fältinstrumenten får egen processorkapacitet innebär det att styrsystemen kan få ett helt nytt utseende.

I ett fältbussystem kan en stor del av den processnära styrningen tas om hand av fältinstrumenten. Instrumenten kommunicerar sedan med PC-baserade operatörs- och övervakningssystem. De specialiserade processdatorerna, DCS-systemen, som idag svarar för styrningen kommer att försvinna enligt det scenario som Liboni skisserar.

- Det inflytande som fältbusssystemen kommer att få inom processindustrin är mycket kontroversiellt. Frågan är bara om det är en revolution vi kommer att få se eller eller om det blir en evolution, säger Carlos Liboni.

Mats Udikas



140 personer stark avdelning för FoU


Smar har sitt huvudkontor i Sao Paolo, Brasilien. Företaget har 800 anställda varav 140 är verksamma inom forskning och utveckling. Man utvecklar både hårdvara och styrprogram.

Företaget räknar sig som en av världens största tillverkare av instrument för processindustrin. I början av 1980-talet började man tillverka sina första tryckgivare och mätvärdesomvandlare. I slutet av 1980 talet började man göra sina första instrument för Hart-bussen.

Dotterbolaget Smar Research Corporation, SRC, har utvecklat en serie halvledarkretsar för FF-bussen. De är avsedda för att sitta i givare, mätvärdesomvandlare, ställdon och styrdatorer.

Kretsarna säljs även utanför det egna företaget. Under 1996 gjordes prototypleveranser om sammanlagt cirka 2 000 kretsar till externa företag. Tillquist Process marknadsför både instrument, programvara och kretsar från Smar.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)