JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Än gäller de tunga säljargumenten

Internet och CD i all ära. När det blir mässa kommer komponentkatalogerna fram. Kampen var hård mellan Elfa, Farnell, Ericsson Electronic Services och Bejoken.

Elfa, alla komponentkatalogers moder, lyckades i år få ut sin katalog från tryckpressarna precis lagom till mässan. Som vanligt lite större än förra året, som vanligt lite lättare att hitta i, som vanligt med fler artiklar. I år för första gången också med parallellt utgiven CD-rom.



Inte lätt med Internet


Men CD-rom till trots, årets stora nyhet från Elfa är en ickenyhet. Man lyckades inte få ut katalogen på Internet i tid för mässan.

Elfas försening gjorde därmed Ericsson Electronic Services till ensam utställare med en fungerande Internetkatalog. När man lanserade den i november förra året trodde företagets chef Lennart Stjernström att man inom ett år skulle få 30 procent av sina order via Internet.

Idag, på mässan, stående under en tre gånger fyra meter stor skylt föreställande sin egen papperskatalog, så erkänner han att det förmodligen var att sticka ut hakan för långt. Men man är på god väg.

- Det går stadigt framåt, och ännu har vi inte varit igång ett helt år. Den engelska version vi lanserar inom kort kommer också att öka försäljningen.

Branschkollegan Farnell har långt kvar till en Internetkatalog. Så för säkerhets skull hade man med sig två papperskataloger till mässan, dels Farnells egen och dels supplementet från dotterbolaget Newark.

- Vi har 100 000 artiklar i vårt lager i Leeds. De kan levereras på ett dygn. Där ligger vår styrka, inte på Internet, säger försäljningsansvarige Göran Widell.

Ett fjärde företag med stor katalog är Bejoken, kanske mest känt i södra Sverige. Från basen i Malmö har Bejoken sakta börjat erövra terräng norrut, mycket tack vare att man numera kompletterat katalogen med aktivare säljinsatser och dessutom driver en filial i Linköping sedan en tid. Lagom till mässan kom katalog nummer 10, lika tjock som Elfa och Farnell.

- Det är klart att katalogen är viktig. Vi måste ju ha något att dela ut, säger Göran Ekström på Bejoken.

Och att dela ut URLar är nog helt enkelt inte samma grej.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)