JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Celsius bilradar på väg

Försvarsindustrikoncernen Celsius har under flera års tid letat efter en samarbetspartner som vill satsa på en civil bilradar. I början av sommaren kröntes arbetet med framgång när ett samarbetsavtal undertecknades med bilsäkerhetsföretaget Autoliv.

- Vår radar är en intelligent farthållare som klarar att hålla konstant avstånd till framförvarande fordon. Den kan också varna om det är risk för kollision, förklarar Pentti Kölhi som är teknisk direktör på Celsius.

En första fungerande prototyp visades upp redan våren 1994 och Celsius hoppades då att volymproduktionen skulle vara igång i år. Men att överföra militär spetsteknik till en konsumentprodukt tar tid och är kostsamt. Företaget har inte velat göra satsningen på egen hand utan har länge sökt efter en partner.

Autoliv bidrar med två viktiga pusselbitar som Celsius saknar: kunnande om bilsäkerhetsmarknaden och erfarenhet av volymproduktion.

- Arbetet med att ta fram en konsumentprodukt sker målinriktat med en storskalig lansering när marknaden blommar upp något år in på 2000-talet, säger Pentti Kölhi.

- Men redan nästa år kommer vi att ha en prototyp framme med de rätta dimensionerna.

- Till skillnad från exempelvis Mercedes satsar vi på en högkvalitativ radar som kan se om föremålet framför den egna bilen ligger i samma fil. Och det även i tät trafik och i kurvor.

Analysföretaget SRI har uppskattat marknaden för varningssensorer till 6 miljarder dollar år 2010.

Celsius vill inte precisera vilken marknadsandel man siktar på utan säger att målet är att lägga beslag på en ordentlig del.



Kräver tålamod


Företaget räknar med att det är biltillverkarna som ska bygga in radarn i bilen. Andelen efterinstallerade system blir liten till att börja med.

- Som underleverantör måste man vara ute i mycket god tid eftersom biltillverkarna planerar nya bilmodeller flera år i förväg. Och det är bara en lansering per år, tillägger Pentti Kölhi.

Hur mycket radarn få kosta vill han inte precisera utan säger istället att målet är att den inte ska bli mer än dubbelt så dyr som dagens farthållare.

Kostnaderna för produktionsanpassningen delas lika mellan Celsius och Autoliv men parterna vill inte avslöja prislappen. När Celsius för ett drygt år sedan diskuterade med Volvo och Nokia om ett samarbete nämndes siffran 200 miljoner kronor.

Mikrovågshuvudet som arbetar på 77 GHz är svåraste delen att få ned i pris medan delar av den tidskritiska signalbehandlingen redan har integrerats i en asic.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)