JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Combitech inviger ny fabrik

Saab Combitech Electronics i Jönköping invigde i förra veckan en av Europas modernaste produktionslinjer för muitichipteknik. Den första kunden blir skånska Haldex som också har stor del i att Combitech drar igång den nya tillverkningen.

När Per Risberg, avgående VD för Combitec-koncernen invigde den nya tillbyggnaden på 3 000 kvm skedde det under festliga former.

Risberg själv hade placerat sig i ett av de två renrummen, iklädd gröna skyddskläder av samma typ som personalen i dessa rum använder. I korridoren utanför hade företaget placerat ett antal män, utklädda till karoliner, som spelade fanfarer på blåsinstrument.

- Vi gillar traditioner här i Småland, förklarade Jan Olof Andersson, produktionschef för den nya fabriken.

Men de två renrum på sammanlagt 700 kvm som företaget byggt är långt ifrån tradition. Tvärtom, de är två av de modernaste produktionslinorna för multichipteknik i Europa.

Att de över huvud taget kom till stånd beror till stor del på fordonsföretaget Haldex som lockade Combitech att lägga ned 60 miljoner i anläggningen. Haldex behövde hjälp att ta fram MCMteknik för en ny automatisk differentialkoppling.

- Vi sökte ett företag som klarade av att hantera MCM, förklarar Lennart Johansson, produktchef på Haldex.

- Vi pratade med flera andra, bland annat Bosch, men det är bara 2,4 timmars resa mellan oss och Combitech och det blev ett avgörande argument.

Med den nya anläggningen återupptar Saabkoncernern tidigare idéer om att tillverka bilelektronik. Redan idag pågår förhandlingar med ytterligare intressenter men Combitech vill inte släppa några uppgifter om vilka dessa är.

Emellertid är det inte osannolikt att Saabs egen biltillverkning kan dra nytta av fabriken.

Björn Segerblad



MCMteknik kopplar in fyrhjulsdrift


i Haldex nya slirkoppling för fyrhjulsdrift sitter en del stryktålig elektronik av MCM-typ. Combitech har hjälpt Haldex att utveckla elektroniken och både tillverkar och monterar den i ett metallock som sedan monteras av Haldex. Finessen är att elektroniken automatiserar inkoppling av fyrdhjulsdrift. Vilka biltillverkare som ska använda konstruktionen är idag hemligt, men tillverkning startar i oktober. 25 000 enheter ska tillverkas initialt.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)