JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Revolution i telebranschen när telefonsamtalen går via Internet

När alltmer telefoni går via Internet förändras telekommarknaden i grunden. Kunderna pekas ut som vinnare - de få tillgång till allt fler tjänster till allt lägre priser. För Ericsson väntas konkurrensen öka från allt fler håll.

När Internettelefonin först dök upp för två år sedan visade enbart entusiasterna något intresse. Visserligen gick det att ringa billigt till USA, men talkvaliteten var betydligt sämre än i det traditionella telefonnätet och få tog fenomenet för något mer än en leksak.

Men de slutsatser många telefonbolag i världen nu dragit innebär att dagens och framtida Internet på lång sikt till och med kan dominera den traditionella trådbaserade telefonitjänsten som idag är värd cirka 3 500 miljarder kronor per år globalt.



"Dominerar inom tio år"


- Internet, och framtidens Internet, kommer att svara för huvuddelen av den traditionella telefonitjänsten hos Telia inom tio år, säger Klaus Clausen, teknisk direktör i Telia Nättjänster, och han går därmed lite längre än de flesta andra i branschen hittills gjort.

Internettekniken, populärt kallad IP, kommer att användas både i publika och privata nät för telefoni. Telekunderna är de stora vinnarna - storkunder kan spara upp till 40 procent av kommunikationskostnaderna genom att integrera datakom och telefoni med Internetteknik.

Dessutom kommer snabbt en rad nya attraktiva telefonitjänster att utvecklas, bland annat för försäljning av produkter och tjänster.

Fem områden pekas ut som särskilt heta: långdistansnät, operatörers nyetableringar, storföretagsnät, PC-telefoni och så kallade Callcenter.

Nya IP-nät för långdistanstelefoni, såväl inom som mellan länder är förmodligen det som kommer att slå igenom först. Abonnenten ringer då med sin vanliga telefon ett lokalt eller nationellt telefonnummer. Trafiken fångas upp i lokala IP-växlar, och leds via separata IP-nät till andra länder, där trafiken slussas ut i det lokala telefonnätet via en annan IP-växel. Tekniken garanterar hög talkvalitet och lägsta möjliga kostnad.

Dessa IP-växlar kan kommunicera med telefoni både mot Internet och det vanliga telenätet - de har vad man kallar gateway-funktion. Internettelefoni kan därmed ta en del av internationella telefonimarknaden, som totalt är värd cirka 500 miljarder kronor per år. Sådana nät för Internettelefoni byggs nu ut, till exempel mellan USA och EU. Även andra länder kommer att tillåta detta. Japan är på gång.



Billiga nyetableringar


Ett annat exempel är att operatörer lättare än idag kan etablera verksamhet på nya orter. I princip behövs bara en ny router - IP-växel - som är dramatiskt mycket billigare än en televäxel av AXE-typ. Operatören kan placera IP-växeln på den nya marknaden och sedan skicka trafiken via det egna telefonnätet ut i världen.

De senaste två åren har det kommit IP-växlar som kan placeras i kontorsmiljö. Enligt Telia tänker Cisco lansera en IP-växel med telefonväxelfunktioer vid årsskiftet.



Gynnar stora organisationer


Stora företag och organisationer kan göra radikala besparingar genom att koppla samman sina kontorsväxlar med IP-förbindelser. Företag som Volvo och ABB har många stora enheter med egna kontorsväxlar. Idag hyr storföretagen vanliga förbindelser för den interna trafiken inom koncernen; dels för telefonitrafiken, dels för datakomtrafiken. Med IP kan förbindelserna utnyttjas effektivare vilket sparar stora pengar. En del prognoser talar om besparingar upp till 40 procent av dagens telenota.



Telefon ingår snart i Windows


Ett fjärde synnerligen hett område är sammansmältningen av persondatorn och telefonen. Microsoft har lanserat PC-programmet NetMeeting som skall ingå i kommande versioner av operativsystemet Windows.

NetMeeting innehåller en klient för internettelefoni som gör det relativt billigt att uppgradera varje PC för Internettelefoni i framtiden. Därmed kan varje PC fungera som telefon i företagens interna nät.

Ett femte område som analytikerna nämner som högintressant är sammanbyggnaden av telefoni och webbteknik i så kallade Callcenter. Via ett Callcenter kan företag och organisationer i framtiden klara försäljning av produkter och tjänster samt ge kundstöd av olika slag.

Anta exempelvis att en kund går in på en webbsida hos ett postorderföretag och blir intresserad av någon produkt. När kunden klickar på telefonrutan så kan en säljare från företaget ringa upp kunden för ett samtal. Säljaren kan sedan leda kunden till intressanta hemsidor, skicka över filer med information eller avsluta köpet.



Dataindustrin leder loppet


Tillväxten inom Internettelefoni kommer att förändra hela tele- och datakombranschen i grunden. Etablerade systemleverantörer som Siemens, Lucent och Ericsson får inom kort konkurrera med många små och hungriga datakomföretag. När det gäller utrustning för Callcenter är dessa småföretag faktiskt i ledningen just nu.

Annars är det dataindustrin, med Microsoft och Cisco i täten, som dominerar marknaden. Här har man redan utvecklat fungerande produkter, må vara ostandardiserade.

Ericsson och dess traditionella konkurrenter Siemens, Alcatel, Lucent och Nortel håller på att svara nu. De utvecklar tillsammans nya globala standarder för Internettelefoni inom Europas standardiseringsorganisation ETSI. Tanken är att man genom standardisering ska kunna ta ifrån datakomindustrin initiativet.



Miljarder står på spel


Det handlar om miljardsatsningar för var och en av de inblandade parterna. Telekomföretagen vill naturligtvis behålla sin position som leverantörer till världens telefonnät även i framtiden, oavsett vilket nät telefonitjänsten nyttjar.

Marknaden för nätutrustning är värd flera hundra miljarder kronor per år. Var och en av de stora leverantörerna säljer nätutrustning för minst 20 miljarder kronor per år.

Självklart tar det många år innan den nya tekniken slår igenom på hela världsmarknaden - det viktiga är att industrin har bestämt sig för detta spår.

Vad händer då om Ericsson och övriga traditionella leverantörer av telefonnätutrustning misslyckas med nya produkter för Internettelefoni?

- Vi hoppas att de skall klara detta. Alternativet är att datakomleverantörer som amerikanska Cisco blir dominerande leverantörer till Telias nät i framtiden, säger Klaus Clausen.

Vad säger Ericsson? Kommer ni att klara hotet?

- Om två till tre år ser vi om Ericsson lyckas möta hotet, säger Anders Nyqvist, marknadsansvarig för Internetprodukter i Ericsson Infocom.

Han delar inte riktigt Clausens uppfattning om hur snabbt utvecklingen kommer att gå:

- Jag tror inte att IP-nät svarar för huvuddelen av telefonitrafiken inom tio år. Sannolikt kommer IP dock att svara för en stor del av framtidens telefonitrafik, säger Nyqvist.



Längst i USA


Längst har man föga förvånande kommit i USA, och en rapport om läget där har nyligen publicerats av Sveriges Tekniska Attachéer. Rapporten hänvisar bland annat till analysföretaget Probe Research som nu förutspår att Internettelefoni tar 16 procent av USAs långdistanstelefoni redan år 2000 och 34 procent år 2005.

Enligt rapporten förutspår branschbedömare att stora telekunder kan sänka kostnaderna kraftigt genom att gå över till ett enda integrerat nät. Rapportens titel är "Konvergensen mellan telefoni och internettjänster revolutionerar telekomvärlden".

- Rapporten ger en bra bild av läget. De flesta i branschen har förstått att något betydelsefullt är på gång men de har inte riktigt förstått exa

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)