JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Antennen stoppas in i mobiltelefonen

När mobiltelefonerna får inbyggda antenner förskjuts gränsen mellan antenn- och mobiltelefontillverkare.

Den antennära analoga elektroniken kan integreras i antennerna, och mobiltelefontillverkarna kan koncentrera sig på de digitala delarna.



I våras lanserade Nokia, som första tillverkare, en mobiltelefon utan yttre antenn. Den silverglänsande lilla telefonen 8810 rönte stor uppmärksamhet för sin litenhet och antennlösa design. Framgångarna har sporrat fler tillverkare att ta fram antenner för inbyggnad i mobiltelefonerna - tidigare i år kom italienska Telit med en telefon med antennen inbyggd, och nyligen lanserade såväl Allgon som Philips antenner för inbyggnad.

- Utseende och design är de drivande faktorerna i mobiltelefonindustrin, och de flesta tillverkare tar nu fram modeller med inbyggd antenn, säger Björn Berndtsson på Allgon.

- För många konsumenter är färg och form idag viktigare än radiofunktioner - att telefonen fungerar bra tas numera för givet.

Antennen är den del av mobiltelefonen som oftast går sönder. Den tenderar också att irritera användaren genom att fastna i kavajfickan eller handväskan. Därav önskemålen om att bygga in den.

Inbyggda antenner har också produktionsmässiga fördelar. De blir billigare att montera eftersom de kan automatmonteras direkt på kretskortet.

Philips inbyggnadsantenner är ytmonterbara. De är betydligt mindre än Allgons, den största är bara 17 ¥ 11 ¥ 2 mm, men så innehåller den inte heller något annat än själva antennfunktionen.

Allgons inbyggnadsantenn sitter i en modul där man även byggt in filter och matchningselektronik. Modulen är 41 ¥ 20 ¥ 10 mm stor och kan automatmonteras med vanlig utrustning.

- Vi tror att inbyggda antenner förskjuter gränssnittet mellan antenntillverkaren och mobiltelefontillverkaren. Vår ambition är att integrera så mycket som möjligt av den analoga antennära elektroniken i vår antennmodul. Det är vårt sätt att tillföra mervärde, säger Björn Berndtsson.

Även en del mekanik och kontaktdon kan byggas in. Mobiltelefontillverkaren kan därmed koncentrera sig på de digitala delarna.



Minskar fältet mot huvudet


En konsekvens är dock att antennmodulen tar upp volym inne i telefonen, som därför måste konstrueras med detta i åtanke. Exempelvis kan avståndet mellan antenn och jordplan behöva justeras.

Antennerna kan inte heller placeras hur som helst inne i telefonen. De bör sättas där handen som håller telefonen har minst risk att vara i vägen, eftersom prestanda annars kan påverkas. Bortsett från det har de inbyggda antennerna prestanda som motsvarar de konventionella externa stubbantennerna.

En intressant skillnad är dock att de inbyggda antennerna inte är rundstrålande som stubbantennerna, utan har riktad strålning. Det gör att den energimängd som kroppen tar upp från dessa elektromagnetiska fält kan minskas.

Huruvida dessa fält utgör någon hälsofara är som bekant en hett omdebatterad fråga, och i dagsläget vill varken Nokia, Allgon eller Philips marknadsföra sina produkter med argumentet att de kan minska den påstådda hälsofaran. Telit har dock nämnt det.

Såväl Allgon som Philips gör sina nya antenner för så gott som samtliga världsstandarder och frekvensband. Det innebär alltså att man har antenner för frekvenserna 800, 900, 1800 och 1900 MHz för GSM, DCS, AMPS och CDMA.

Philips produkter för dessa standarder kallas tryckta trådantenner (Printed Wire Antennas), och finns för dubbla frekvensområden, exempelvis GSM900/1800 MHz.

Både Philips och Allgon gör också likartade antenner för smalbandiga tillämpningar, som Bluetooth, radiodatanät, personsökare och Dect. För dessa ändamål har Philips valt en annan teknik, kallad DRA, Dielectric Resonator Antenna. Dessa produkter tillverkas i form av små keramiska block.

Philips antenner finns tillgängliga i provexemplar. Man planerar för volymtillverkning i takt med att efterfrågan ökar. Allgons antenner finns redan nu tillgängliga i volym. Priset ligger i samma härad som stubbantenner.

- Men efterfrågan är än så länge inte i närheten av de konventionella antennerna, säger Björn Berndtsson.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)